Filmanmeldelse: Nightcrawler - Filmpuls

thriller

Skrevet den 30 oktober, 2014 | af Anders Bjerg

0

Filmanmeldelse: Nightcrawler

Byen skinner skarpest om natten…

’Nightcrawler’ er skrevet og instrueret af debutanten Dan Gilroy, der i øvrigt er i familie med manuskriptforfatter og instruktør Tony Gilroy. Tony har bl.a. siddet bag skrivemaskinen på de tre første Bourne-film, og stod selv bag kameraet på den sidste. Men for at vende tilbage til det relevante familiemedlem i denne diskussion, så er det bestemt ikke nogen dårlig start på karrieren Dan han har fået. For selvom ’Nightcrawler’ er Dan Gilroys første film, så har han alligevel formået at få Jake Gyllenhaal med om bord i filmens hovedrolle, Bill Paxton og Rene Russo i supplerende roller, samt veteran filmfotograf, Robert Elswit, i den visuelle afdeling. Så hvordan håndterer han sin debut? Overraskende godt, faktisk…

Anmeldelse af 'Nightcrawler' på filmpuls.dk

’Nightcrawler’ handler om den arbejdsløse og desperate Lou Bloom, der lever af at stjæle andre personers private ejendele og derefter sælge dem videre. Lou har i forbindelse med sit liv på bunden, opbygget en kold og umoralsk tankegang, hvor andre folks liv er fuldstændig uden for hans fokus. Så længe der er penge at hente for enden, så er det ligegyldigt hvor mørk og ujævn vejen derhen må være. Denne onde nedadgående spiral har for alvor spundet Lou Blooms liv fuldstændig ud af kontrol, og end ikke de mest lavtlønnede arbejdspladser eller tilbuddet om at arbejde gratis kan få Lou indenfor på arbejdsmarkedet.

Men en aften da Bloom ved et tilfælde havner midt i tv-rapporteringens hjerteløse helvede, ved han pludselig hvad der er det næste skridt i sit liv. Nu vil Lou selv stå til ansvar for sin karriere; og kun ved hjælp af sin bil, et filmkamera og en politiradio er han klædt på som kold og kynisk billedjæger, indstillet på at fange Los Angeles når byen er allerværst. Blooms hensynsløshed hiver ham hurtig ind i varmen hos en redaktør på en lokal tv-station – der i øvrigt har desperat brug for én som Bloom til at hæve hendes styrtdykkende seertal – og i takt med at Lou rykker ud, ruller pengene ind. Endelig er det ham der har kontrollen og de andre der er desperate efter hans arbejde. Blooms voldsomme billeder har ført til penge og popularitet, men lige så stille fjerner han samtidig sig selv fra den virkelige verden og de mennesker der bor i den.

Dan Gilroy skabt en film der langsomt kommer krybende som en mørk og truende skikkelse i nattelygternes skær. Filmen starter småt og slutter stort, mens rejsen derhen bestemt ikke er foruden både blod, sved – og mere blod. Det er effektiv filmfremstilling af højeste kaliber, og både Gilroy og Gyllenhaal ved hvordan man aktivt hæver seertallet i biograferne verden over. ’Nightcrawler’ er en mørk og intens oplevelse, hvor historiens dystre undertoner fungerer som en skal der langsomt knuses, kun for at afsløre den perle som ligger gemt indeni. For det er bestemt ikke nogen behagelig film at gennemleve, og specielt dens maleriske fremstilling af tv-mediets barbariske modbydelighed kryber virkelig ind under huden på én. Det kan diskuteres om filmen nogensinde bliver for meget, men personligt ser jeg ikke filmen som et forceret billede af nyhedsmediet, men nærmere som en ærlig portrættering af et menneske i opløsning.

Hovedrollen spilles på skræmmende vis af Jake Gyllenhaal, og selvom hans skuespil er i aboslut topform så er hans fysiske udseende det komplet modsatte – hvilket selvfølgelig er positivt for selve karakteren og hans tilstedeværelse. Den charmerende Gyllenhaal har nemlig tabt ti kilo for at kravle helt ind i rollen som den billedlige og (formentligt) bogstavelige sultne rapporter. Et usoigneret ydre med markerede kindben og langt fedtet hår, fungerer sømløst sammen med hans ustabile og psykotiske indre. Hans forskruede personlighed bidrager også til en overraskende humoristisk film, og i stedet for en kedelig socialkommentar så tipper filmen i stedet over i kulsort satire – men uden at miste grebet om sit egentlige budskab.

Filmen dømmer heller ikke sine karakterer, lidt ligesom det var tilfældet med Martin Scorseses ’Wolf of Wall Street’ fra sidste år. ’Nightcrawler’ besidder den samme umoralske og hensynsløse atmosfære, alt i mens publikum er fuldt overladt til selv at dømme filmens karakterer som det nu føles passende. Dog kunne det overvejende ønskes at Lou Bloom havde været bare en smule mere menneskelig, også selvom hans kameraassistent muligvis er den der fungerer som Lous modarbejdende kontrapunkt. For set ud fra Lou Blooms synspunkt er der intet som er moralsk ukorrekt, så længe optagelserne sidder i kassen, og pengene ender i lommen.

Som nævnt i overstående afsnit giver Jake Gyllenhaal en skræmmende god præstation i rollen som Lou Bloom. Både hans fysiske og psykiske tilstedeværelse kunne mærkes igennem filmen og det er en virkelig interessant karakter at følge. Og selvom filmens titel kan misvise dig, så er Lou ingen superhelt der bekæmper kriminalitet, heller holder han til på den anden side af loven, han løber rundt lige imellem det hele, midt i al kaosset, og gør alt for få det på film. Lige præcis dén motivation og indstilling kunne tydelig mærkes gennem Gyllenhaals mørke portrættering, der sætter sig fast, uden at være overspillet eller dominerende.

Bill Paxton er også at finde på rollelisten, og uden at skinne alt for meget igennem gør han det godt som Blooms fjende i tv-rapporteringens konkurrenceræs. Men ud over Jake Gyllenhaal er det især Rene Russo der virkelig er fremtrædende som den desperate tv-redaktør. Hun fungerer nærmest som en videreudbygning af Bloom-karakteren, der smilende tager imod de groteske videoklip som Lou kommer rendende med. Derfor er hun også ideel som Lous beundringsværdige gudinde, der, på en lidt finere måde, gemmer på nogle af de samme skræmmende karaktertræk.

’Nightcrawler’ forsøger ikke på at opstille en farveforladt gråsort facade, ej heller bliver der kastet rundt med neonfarver og kunsteriske lyspunkter i vandpytternes skær. Dan Gilroy og hans fotograf Robert Elswit, har tydeligvis gået efter den ærlige og ofte dokumentariske realisme, der hjælper med at løfte filmen op på et mere intenst niveau. Man føler sig ofte som en medskyldig del af Blooms kriminelle overtrædelser, når man føres hurtig rundt blandt lig og brændende biler. Jeg ville dog alligevel ønske at der var blevet leget lidt mere med byens kolossale arbejdsrum, og (tør man sige) de alt for kortvarige håndholdte indskydelser, men som helhed er det en solid visuel vandretur gennem rapporteringens rå og beskidte overflade.

Tonen i filmen fanges på velfungerende manér med filmens fascinerende soundtrack. Ofte lidt letsvævende og andre gange en smule dyster; men fra ende til anden uden tvivl et balanceret bud på hvordan både historie og karakterer på bedste vis får deres rette lydmæssige omrids. Og selvom ’Nightcrawler’ som sagt ikke er relateret til superheltegenren i denne omgang, så er der alligevel små heroiske hints at finde i filmens musikalske toner. Bevidst? Muligvis.

Filmanmeldelse: Nightcrawler Anders Bjerg

Nightcrawler - premiere den 30. oktober 2014

Kort fortalt: ’Nightcrawler’ er en fascinerende rejse ned af en sti der snor og drejer sig så meget at den aldrig helt kan forudsiges. Man efterlades i en nærmest desorienteret tilstand, efter at man har fulgt den skræmmende og alligevel så venlige Lou Bloom; en karakter der er gået fra at stjæle folks private ejendele til at stjæle deres fulde opmærksomhed – og hverken det ene eller det andet gøres på lovlig vis. I takt med at Lou ruller ud for at få optagelser i kassen, ruller pengene ind fra det stigende seertal i flimmerkassen. Og mon ikke seertallet vil gøre det samme i biograferne? Jeg kan i hvert fald kun anbefale at du allierer dig med ’Nightcrawler’ for bare en enkelt aften, og tager med ned gennem Los Angeles’ mørkeste gader og stræder.

4.8