Jeg vil gerne starte med at udtrykke min respekt for Bo Mikkelsen, so..." /> Filmanmeldelse: Sorgenfri - Filmpuls

gyser Sorgenfri. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Skrevet den 31 marts, 2016 | af Line F. Svare

0

Filmanmeldelse: Sorgenfri

Jeg vil gerne starte med at udtrykke min respekt for Bo Mikkelsen, som med sin debut som spillefilmsinstruktør tør prøve noget anderledes, og tør lave en dansk film, som ikke ligner gennemsnittet. Det er der bestemt brug for. Derfor gør det også endnu mere ondt, at det ikke har lykkes at skabe noget godt med denne satsning. ‘Sorgenfri’ har faktisk mange af de samme problemer som varulvefilmen ’Når Dyrene Drømmer’ har, hvilket får mig til at tvivle stærkt på danske monsterfilm.

I et villahuskvarter bryder der pludselig en farlig virus ud. Befolkningen ved ikke hvad der sker. Militæret dukker talstærkt op, sætter alle i karantæne i deres huse og mørklægger husene med sort plastik. Det er begrænset med information den lille familie bestående af mor (Mille Dinesen), far (Troels Lyby), storebror (Benjamin Engell) og lillesøster modtager, da de bliver total isoleret fra omverden. Sønnen har dog svært ved at acceptere tingenes tilstand, og vil finde ud af hvad der foregår.

Sorgenfri. Læs filmanmeldelsen på filmpuls.dk

Jeg har svært ved at skrive min anmeldelse uden at afsløre, at det selvfølgelig handler om zombier. ‘Sorgenfri’ er jo også blevet promoveret som en dansk Zombie-film, så det kan vel ikke komme som en overraskelse.
Zombier i Danmark kan i sig selv virke lidt malplaceret i vores fredlige og rolige land. Danske film med overnaturlige elementer kan bestemt fungere, især hvis de gøres nærværende, mere nede på jorden og ikke for storslået. ‘Sorgenfri’ formår dette til dels, især i første halvdel. Filmens første halvdels opbygning er et godt valg, med sit langsomme tempo og forsøg på at holde viden tilbage for karakterne og publikum. Vi er spærret inde i huset, og kan kun se små bidder. Politiet/militæret går rundt udenfor, og bliver på en mærkelig måde også modstandere og ”de onde” i filmen. Det er klart her der er mest spænding. Det er uvidenheden og spørgsmålet om hvad der mon kommer til at ske der er udført mest vellykket i filmen.

Når filmen så i sidste del udfolder sig, spændingen (dramaturgisk) bliver skruet op og det hele kulminerer, så bliver det på en eller anden måde bare for meget. Jeg bliver næsten træt. Der er tempo og der sker ting, men det er som om man allerede venter på filmen slutter, når man når til denne del. Af en eller anden grund, er filmen heller aldrig uhyggelig. Lidt spændende til tider, men jeg følte mig aldrig rigtig påvirket – man sidder ikke ude på kanten af stolen, man holder ikke vejret og man prøver heller ikke at gemme sig bag sine hænder. Måske er det fordi ‘Sorgenfri’ ikke formår at være original nok, men efterligner sine amerikanske brødre for meget – og det overdramatiske virker altså bare ikke realistisk i Danmark. Det er ikke så meget selve handlingen, men måden den udføres på, der virker for ”stort”.

Karaktermæssigt fungerer ‘Sorgenfri’ desværre heller ikke. Dette indebærer også filmens første halvdel, som jeg tidligere var positiv omkring, når det kom til håndteringen af selve monstergenren. Karakterne er for overdrevne, overfladiske og er svære at føle nogen form for engagement for. Dette gør at hele filmen bliver alt for lang, kedelig og uinteressant. Filmen indeholder en centreret kærlighedshistorie. Desværre er det fra første minut af et enormt uforståeligt og overfladisk forhold, som jeg aldrig føler for eller tror på. Dette lider filmen stærkt under, da forholdet har en stor rolle i at fremme plottet og drive handlingen og karakterne frem. Ideen er fin, to forelskede som ikke kan se hinanden osv, men filmen klarer ikke at få det til at fungere.

Troels Lyby og Mille Dinesen spiller far og mor, og er begge dygtige skuespillere. Deres skuespil er til tider alt for overdrevet, hvilket vel også passer til genren, men passer det virkelig til en dansk film?

Benjamin Engell spiller sønnen, som på en eller anden mærkelig måde er filmens hovedrolle. Han er den lille dreng fra julekalenderen ’Pagten’. Jeg var ikke sådan vildt imponeret over ham. Jeg vil helst ikke være for hård mod sådan en ung lidt uerfaren skuespiller, men jeg føler mig ikke overbevist. Hans modstykke er endnu en julekalender-skuespiller – nemlig Marie Hammer Boda, fra sidste års super gode julekalender ’Juleønsket’. Hun gør det fint nok og er bedre end Benjamin. Hun spiller så tilgengæld også en meget mere troværdig og naturlig rolle. Hvorimod Benjamins karakter er tættere på en forsimplet teenager fra en amerikansk film, som ikke rigtig har nogle motiver andet end: ”Hov! En pæn pige”.

Jeg kan meget godt lide noget af stilen og scenografien – især mørklægningen af husene, som giver en ret god stemning, og som gør at familierne lever i en evig nat. Tilgengæld er der også enormt mange klichéer i kulisserne, som får det til at ligne en katastrofe-storfilm.
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal sige til zombierne. Jeg synes godt man kunne have taget det lige lidt roligt med den hvide farve. Jeg ved godt det er overnaturlige væsner og monstre, som jo ikke findes i virkeligheden (eller gør de?), men man kunne godt forsøge at få dem til at se lidt mere naturlige ud. Det ville også have gjort filmen mere troværdig. Det har altid været mit problem med zombiefilm. Hvis det bare er en sygdom, så burde mennesker jo ikke ændre udseende SÅ HURTIGT.

Filmanmeldelse: Sorgenfri Line F. Svare

Sorgenfri - Premiere d. 31. marts

Kort fortalt: 'Sorgenfri' bliver aldrig uhyggelig eller spændende. Filmen er fyldt med uinteressante karakterer og forhold, hvilket gør det til en meget tynd omgang. Filmen formår ikke at tage det specielle danske, nærværende og nede på jorden, og omsætte det til realisme i filmen, men ender med at ligne en dårlig udgave af en (også dårlig) amerikansk gyser. Respekt for forsøget.

2.7

User Rating: 3.9 (2 vurderinger)

Tags: , , , , , , , , ,

Specielt glad for fantasy universer og visuelt flotte film. Forventer at en film har et interessant plot eller spændende karakterer. Har en hel speciel og uforpligtende kærlighed til Baz Luhrmann, selv når han laver dårlige film.