Filmanmeldelse: Teenage Mutant Ninja Turtles

Tenage Mutant Ninja Turtles ser måske liiidt anderledes ud, men de er heldigvis stadig de samme sjove teenager, der kan sparke røv.

Man skulle næsten tro, at Michael Bay også var instruktør og ikke kun producer på Nickelodeons ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ reboot. Mr. Bay skiller tit vandende hos folk, men han ved, hvordan en sommer blockbuster skal sammensættes og ikke mindst hvordan det skal se ud. Derfor kan du trygt læne dig tilbage i stolen og nyde dine popcorn og cola, velvidende at du vil blive underholdt og få fede action sekvenser, uden filmen nødvendigvis ryger ind på din top 10 over årets film.

TMNT har dansk premiere d. 4. september 2014, og nu kan du læse anmeldelsen.

De seneste år har Nickelodeon præsenteret de grønne ninjaer for børn med stor succes, hvilket medførte tilblivelsen af ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’.  Det betyder selvfølgelig også en lav PG rating på 11 år, hvilket selvfølgelig har indflydelse på specielt action scenerne (ingen blod, trods de mange forskellige våben – men sådan var det også i de gamle originale film fra 90erne) – Transformers har en PG rating på 13 år. Udover de nye generationer, der er blevet vilde med ‘TMNT’, så skal filmen jo også please de gamle fans, hvor jeg selv er en af dem, da jeg voksede op med Teenage Mutant Ninja Turtles. Det er nødvendigvis ikke en film for folk, der ikke har noget forhold til de fire unge skildpadder; men hvis du er vild med dem, ja så bliver du ikke skuffet i forhold til, at det er en reboot.

Selvom det selvfølgelig er svært, så vil jeg prøve at anmelde filmen uden at sammenligne med de to gamle film fra 90erne. Jeg ved godt, at der er flere end to foruden denne her, men de er så dårlige, at de ikke tæller med på min liste over rigtige ‘TMNT’ film 😉

Vi møder den nyuddannede journalist April O’Neil, som ihærdigt prøver at finde en god historie, så hun kan rykke op i hierarkiet som reporter i New York. Byens borgere er grebet af frygt for den uhæmmede kriminalitet begået af Master Shredder og hans private hær, Fodklanen. Under New Yorks gader i kloakkerne bor de fire skildpadder med deres Master Splinter, og de viser sig at være en torn i øjet på Master Shredder og hans Fodklan.

Se Megan Fox spille April O'Neil i Teenage Mutant Ninja Turtles 'TMNT'. Læs anmeldelsen.

Inden ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’ blev filmet, gik der en masser rygter om, at Michael Bay ville omskrive Turtles kendte forhistorie og gøre dem til aliens fremfor mutanter. Du kan heldigvis ånde lettet op, da det slet ikke er tilfældet 🙂 Forhistorien bliver fortalt med et mix af comic book billeder og almindelig film, hvilket virker fint. Instruktøren Jonathan Liebesman (Wrath of the Titans, Battle Los Angeles) formår at fortælle sin egen version af Turtles forhistorie, som dog stadig forholder sig tro mod franchisen og samtidig har en rød tråd igennem hele historien.

Personligt synes jeg faktisk, at deres forhistorie er bedre fortalt i denne film end i de gamle, hvor trådene hænger bedre sammen og flere spørgsmål bliver forklaret… fx hvorfor er de blevet mutanter, deres navne, hvorfor kan de ninja, hvorfor bor de i kloakerne, hvorfor er de vilde med pizza, hvorfor har de hver deres farve som rød, blå, orange og lilla og meget mere. Det er lidt lige som jeg havde det med ‘Man of Steel’, hvor jeg også føler, at Supermans historie bliver bedre forklaret og giver en bedre sammenhæng.

Generelt synes jeg, at hele historien er fin af en Blockbuster film, hvor man føler sig underholdt og ikke nødvendigvis skal sidde med nej-hatten og sige, “det kan jo ikke lade sig gøre…” – for så er du gået forkert. April O’Neil er mindst en lige så stor del af filmen, hvis hun faktisk ikke ER hovedpersonen! Trådene hænger fint sammen, og selvom plottet måske ikke er det mest originale, ja så kan det stadigvæk godt være underholdende – Cowabunga!

Da ‘TMNT’ jo selvfølgelig også er målrettet børn, så skal du forvente tonen mere eksplicit, hvor hver punchlines og humor bliver skåret ud i pap 🙁

Trods Andy Serkis (mesteren i performance capturing – ‘Abernes Planet’, ‘Hobitten’, ‘Ringenes Herre’) ikke har været involveret i ‘Teenage Mutant Ninja Turtles’, så er resultatet blevet rigtig fint. Dog må jeg indrømme, at jeg stadig liiiige skal vænne mig til skildpaddernes nye look, som er mere menneskeligt. Leonardo, Raphael, Michelangelo, Donatello og Master Splinter virker meget naturlige og realistiske i deres ageren, og man glemmer “næsten”, at de er CGI skildpadder, hvilket må tilskrives skuespillernes præstationer, som er Alan Ritchson (Raphael), Noel Fisher (Michelangelo), Pete Ploszek/Johnny Knoxville (stemme) (Leonardo), Jeremy Howard (Donatello) og Danny Woodburn/Tony Shalhoub (stemme) (Splinter). Deres energi og sjove indslag med flere sjove referencer til popkulturen virker godt, som helt klart løfter filmen. De har heller ikke glemt de kendte taglines som Cowabunga, heores in a halfshell osv 😉

Megan Fox spiller April O’Neil overbevisende, som er med til at give filmen dynamik og autencitet. Selvom vi ikke taler om nogen Oscar præstation, så overrasker hun mig positivt som April O’Neil, der giver karakteren noget nutidigt på den positive måde. Will Arnett spiller Vernon Fenwick (jeg er vild med Arnetts stemme!), der er April O’Neils kameramand. De har en god kemi mellem dem, som også er en god dimension til filmen.

William Fichtner spiller Eric Sacks i Teenage Mutant Ninja Turtles. Læs anmeldelsen nu.

William Fitchtner (Armageddon, Black Hawk Down) skuffer aldrig, og i ‘TMNT’ leverer han også varen. Whoopi Goldberg falder lidt igennem som den sure redaktionschef; som dog også kun er minimalt med i filmen.

Du bliver ikke snydt for hæsblæsende action sekvenser i bedste Michael Bay stil, som alle mere eller mindre forventer af denne Blockbuster film.

Turtles er jo sjov og ballade, som ikke er kendt for en mørk tone; alligevel kunne jeg godt ønske mig en lidt mørkere stemning. Vi bliver fortalt, at New York bliver terroriseret af Fodklanen, og ingen tør færdes på gaderne. Alligevel repræsenterer det visuelle ikke denne frygt,  ligesom i den seneste RoboCop af José Padilha. Det visuelle er en typisk Michael Bay film, der minder om Transformers film, hvor der er brugt skarpe lyse farver. Samme kameraføring og klipnings teknikker minder også utroligt meget om Bay stilen.  Tænker jeg tilbage til de to første Turtles film, som også var meget let og sjov, så får du stadig fornemmelsen af en mere mørk og skummel verden, hvor Fodklanen skabte frygt – det manglede jeg lidt i denne ‘TMNT’.

Skildpadderne er jo teenager, hvilket de også har prøvet at visualisere med div. kæder, solbriller, bandanas og andet lir. De er tydeligt inspireret af nutidens popkultur, uden det fjerner fokus. Donatellos gear minder dog lidt for meget om Ghostbuster drengenes gear til min smag.

Shredder er nærmest en Transformers med en masse knive. Læs anmeldelsen af Teenage Mutant Ninja Turtles.

Shredder er nærmest en Transformers! Her savner jeg den mere naturlige tilgang fra de gamle film fra 90’erne (1’eren og 2’eren); men omvendt kan jeg godt se, at Shredder må have en amor, så han kan tage kampen op mod de kæmpe Turtles, der har kræfter nok til at kaste med containers. Shredder og Splinter her en episk battle, som næsten er lige så fedt lavet, som Yoda og Darth Sidious kamp i Star Wars; og samtidig får liiidt af den følelse frem fra Batman og Baines kamp i ‘The Dark Knight Rises’.

Lige som i de gamle film (1’eren og 2’eren er jeg helt vilde med), så bliver deres våben ikke rigtig brugt, og der vises absolut ingen blod. Det er selvfølgelig ok, da børn også er målgruppen, men jeg kunne nu alligevel godt tænke mig at se en Turtles film, som var mørkere og hvor våbene fik deres berettigelse.

Det er ikke nødvendigt at se den i 3D, jeg følte i hvert fald ikke at 3D gjorde noget extra for mig. Til tider kunne man godt se, at det var lidt for meget CGI, som 3D måske også var skyld i at fremhæve for meget. Det er specielt i de hæsblæsende action sekvenser og i boss battles.

Nu kan du læse anmeldelsen af Teenage Mutant Ninja Turtles, der har premiere d. 4. september.

Scoren er udviklet af Brian Tyler, der også står bag scoren til Iron Man 3, Thor, Expendables og den kommende Avengers 2. Scoren giver en ok stemning til filmen, men fik aldrig den helt store rolle for mig i forhold til filmen. Jeg havde håbet, at de havde ladet sig inspirere af Hans Zimmers projekt med den seneste Spider-Man film; hvor han lagde vægt på at scoren skulle være upbeat og afspejle den musik, som unge hører i dag. Det er jo TEENAGE Mutant Ninja Turtles, så jeg savnede faktisk mere pop numre, der ville afspejle teenage kulturen i dag, for at få karaktererne til at resonere endnu mere hos publikum.