Logan
Copyright: 20th Century Fox

Filmanmeldelse: Logan (spoiler fri)

Sådan laver man en Wolverine film!

Hugh Jackman trækker sidste gang i trøjen som Wolverine/ Logan i ’Logan’. Instruktør James Mangold er tilbage for at lave den film, han eftersigende altid har villet lave. Takket være ’Deadpool’ har Hugh Jackman fået lov til, at være den Wolverine/Logan han altid har villet være, og ja blodet får lov at flyde. Men er ’Logan’ en værdig afslutning for Hugh?

Året er 2029. Mutanterne er væk eller meget tæt på at være væk. Logan (Hugh Jackman) er blevet gråhåret, haltende, isoleret og modløs, som han drikker dagene væk og kører limousine tæt ved den mexicanske grænse for at tjene lidt småpenge. Hans allierede udi eksil er den udstødte Caliban (Steve Merchant) ogProfessor X (Patrick Stewart), der er alvorligt syg. Logans forsøg på at gemme sig fra omverdenen og  sin egen arv  får  imidlertid en brat ende, da en mystisk kvinde dukker op med et presserende ønske – Logan skal føre en helt særlig ung pige i sikkerhed, en pige (Dafne Keen), der har ekstraordinære evner og jagtes skånselsløst af den psykopatiske Pierce (Boyd Holbrook) og hans tropper. Snart må Logan atter engang vise kløer over for mørke kræfter og en fjende fra fortiden i en kamp på liv og død, der endegyldigt vil føre den slidte kriger på rette vej  mod sin egentlige skæbne.

logan4
copyright, SF Studios og Twentieth Century Fox

Manuskriptet til ’Logan’ er skrevet af James Mangold, Michael Green & Scott Frank og jeg vil lægge ud med at sige, at det er godt gået. ’Logan’ er baseret på den populære tegneserie (Old Man Logan) af Mark Millar og Steve McNiven fra 2008, hvor Wolverine er gammel i et alternativt fremtidigt univers betegnet som Earth-807.128. I denne verden er  det lykkedes for superskurke at udrydde en del superhelte.

Med inspiration fra tegneserien og med ’Deadpool’s succes som R-rated superhelte film, får Mangold og co., muligheden for at fortælle en lidt mere nærgående historie om Logan. D.v.s vi møder Logan i fremtiden, sammen med Professor X og Caliban, som alle er en flok deprimerede og sørgelige eksistenser. De fleste mutanter (også X-Men) er udrydede og de onde kræfter har “vundet”. Så med afsæt i denne plot, vælger Mangold og co. at fokusere på de menneskelige relationer, den fortid som Professor X og Logan har sammen og den eftermæle de ønsker for dem selv og for The X-men. Blodet får lov at flyde og vi får dermed den X-Men film vi altid har ønsket os. Jeg er vild med ideen om at Logan, Professor X og Laura er på flugt, hvilket gøre ‘Logan’ til en slags road-movie. Det er fedt at man i Fox’s comicbook filmunivers, også formår at tænke en smule ud af boksen. Jeg er vild med den måde man tråder resten af X-Men universet ind i ‘Logan’ og uden at jeg vil afslører for meget, så bruger manuskriptforfatter X-Men tegneserierne bogstaveligt talt på en genial måde.

‘Logan’ er ikke perfekt. Jeg savner at man havde brugt 3 timer på at tage afsked med Jackmans Wolverine. Road-movie konceptet egner sig til at man kan fortælle historien i en langsommere tempo, og bruge mere tid sammen med karakterene. Det der lægges op til fra begyndelsen er at vi skal komme lidt mere ind på livet af Logan og Professor X, desværre er det kun i nogle få scener hvor vi får lov at nyde de to gode skuespilleres dramatiske talent, hvilket er ærgerligt. ‘Logan’ er et melankolsk tilbageblik på X-Men franchisen som startede i 2000 og et værdigt farvel til Hugh Jackman, men den kunne have været endnu bedre hvis man havde taget sig god tid.

Jeg vil i dette afsnit gerne starte med at fremhæve en lille dame ved navn Dafne Keen! Dafne spiller Laura Kinney, en mystisk mutant som Logan og Professor X, skal beskytte. Dafne Keen er 12 år…12 år!!!! og har så meget talent, så det dryppede ned af Cinemaxx-IMAX skærmen. Hun stjæler alle de scener hun er i og er så overbevisende i kampscenerne at man nærmest tror, at hun er ældre end hendes reelle alder. BRAVO!
Det er dejligt at Patrick Stewart for første gang i X-Men franchisen, får lov at vise noget af det der gøre ham til en af verdens bedste skuespillere. Hans måde at portrættere den svagelige og lettere demente Charles Xavier a.k.a Professor X på er så dejligt at se. Forestil dig Master Yoda (fra Empire Strikes Back).

Sidst men ikke mindst, tager Hugh Jackman afsked med Logan/Wolverine med manér. Denne gang giver historien mulighed for at grave dybere ind i andre følelser end bare vrede og ligegyldighed. Noget er det som ellers var blevet kendetegnet for Wolverine i alle de film han har været med i. Denne gang får Logan også lov at græde og grine. Jeg er vild med denne version af Logan, som er så udbrændt at man nærmest ikke kan genkende ham. Man føler virkeligt med Logan i denne film, fordi Jackman formår at menneskeliggøre karakteren på så overbevisende vis.

logan3

‘Logan’ foregår omkring New Mexico, grænselandet mellem USA og Mexico. Der er en vis Western atmosfære over området og især Logan, Caliban og Professor X’s hjem. Der er en meget jordnært visuelt æstetik over ‘Logan’. Der er ikke for meget CGI i denne omgang, hvilket er dejligt, da historien heller ikke tillader det. ‘Logan’ er en film om en verden i forfald, så der er meget støv, rust og forfald i denne film. James Mangold blev inspireret af film som ‘Shane’ (1953), ‘The Cowboys’ (1972), ‘Paper Moon’ (1973), ‘The Gauntlet'(1977), ‘Little Miss Sunshine’ (2006) og ‘The Wrestler’ (2008). Hvis du googler disse film, så vil du opleve at de visuelle ligheder er markante. Genialt af Mangold.

logan-x

Marco Beltrami står for musikken i ‘Logan’. Det gode ved filmens musik er at det ikke gøre det store væsen af sig, hvilket er godt efter min mening. Der er et gennemgående klavertema, som er med til at fremhæve den lidt triste stemning. Godt arbejde af Beltrami.