Julen står for døren i ’Klovn’-universet og det er der kommet dette specialafsnit ud af. Spørgsmålet er, om den vil få status som en ny juleklassiker, der kan ses igen og igen i højtiden. Det vil jeg prøve at klarlægge i denne anmeldelse.
Hvad handler den om?
Der er flere plottråde i dette afsnit. Den mest centrale omhandler, at Frank og Mia er i den syvende himmel, da de skal være bedsteforældre. Deres datter skal have et barn sammen med sønnen til Lars Mikkelsen og Anette Støvelbæk.
I den forbindelse er der flere familiesammenkomster. Her prøver man at koordinere og planlægge den store dag, så man kan nå frem til hospitalet i tide. Det står dog hurtigt klart, at Franks stedssans i København bestemt ikke er optimal.
Casper har udfordringer med kæresten, som slet ikke er i julestemning, hvilket går ud over Caspers sexliv. Dette har angiveligt noget at gøre med nogle Hollanske helligdage, der ikke passer med at holde en dansk jul. Han prøver derfor at få Frank til at muntre hende op.
Som om det ikke er nok, så får Franks principper ham ud i en form for MeToo-sag der involverer Anette Støvelbæk.
Kan jeg anbefale den?
Det er altid hyggeligt at stifte bekendtskab med ’Klovn’-universet, men lad os bare slå fast med det samme: Det er desværre kun et middelmådigt afsnit.
Lad os starte med det negative. Der er gang i alt for mange ting i dette afsnit og flere steder bliver udførelsen kun halvhjertet.
Plottet der involverer Caspers kæreste, lyder på papiret som en sjov ide med muligheder for flere gode grin. Det ender dog med at være meget uforløst og nærmest ligegyldigt for afsnittet som helhed. Det virker som om, at det eneste formål er, at få Frank i et julemandskostume, da det skal bruges senere i afsnittet. Men det kunne man nemt have udtænkt på andre måder .Dermed kunne man helt droppe dette plot og bruge mere tid på nogle af de andre ting i afsnittet.
Her når vi til det store problem med afsnittet. Den vil for meget på for kort tid. Datterens graviditet kunne sagtens have fyldt et afsnit i sig selv. Der er så mange plottråde, at afsnittet føles forhastet. Der er flere gode ideer, men de bliver ikke afviklet optimalt, da man hurtigt skal videre til næste scene. Derved kommer flere af scenerne til at fremstå uforløste og bliver aldrig rigtig sjove.
Det er virkelig en skam, at man ikke får brugt Lars Mikkelsen mere, for han er i topform. Den del af plottet der involverer ham, skulle man have haft meget mere fokus på.
Som STOR fan af serien der har været med hele vejen, står det efterhånden lysende klart, hvor gode de første sæsoner er. Man begynder at savne dynamikken, originaliteten samt den overrumplende humor, der især kendetegnede de første seks sæsoner. Er niveauet faldet, eller er man blevet så hærdet, at der skal mere til at overrumple en? Svaret er nok en kombination, for man aner genbrug af tidligere episoder.
Eksempelvis insisterer Frank på, at han har ret til at filme Anette Støvelbæks tissekone, nu når Lars Mikkelsen har filmet datterens fødsel. Dette minder meget om den tankegang, som Frank har i afsnittet ’Its a Jungle down there’. Her drejer det sig bare om Iben Hjele i stedet for Anette Støvelbæk.
Præmissen med at Frank er SÅ dårlig til at finde vej i København, er lidt svær at købe. Han har boet der næsten gennem hele serien, men kan hverken finde hen til hospitalet eller hen til sin datter og svigersøn,…og i bund og grund kunne han kan vel løse problemet med bare bruge en GPS?
Har jeg slet ikke noget godt at sige?
Jo det har jeg, fordi selv om dynamikken ikke når op fortidens højder, så er det jo godt selskab. Man får flere små grin undervejs og krummer tæer. Selv om de store latterbrøl udebliver, så er vi er stadigvæk lysår foran ’Klassefesten’, ’Jagtsæson’ og samtlige film af Rasmus Heide.
Det bedste ved afsnittet er helt klart, at Lars Mikkelsen er med, fordi han er forrygende veloplagt. Han får lavet en karakter, der i det ene øjeblik er meget hjælpsom og velmenende, mens han i det næste er total arrogant. Som afsnittet skrider frem, udvikler det sig nærmest til en form for storhedsvanvid.