Filmanmeldelse: A Simple Favor

Første gang jeg rigtig lagde mærke til filmen var, da skuespillerinden Blake Lively pludselig slettede alle sine Instagram-fotos og kun fulgte folk ved navn Emily Nelson. Det viste sig at være et reklamestunt for filmen ‘A Simple Favor’, og jeg synes, at stuntet var så genialt, at den måtte jeg bare se. En Domestic-noir møder Upper East Side, lige noget for mig. Var den så det?

Stephanie Smothers er den perfekte mor. Hun er hjemmegående husmor og enke, der klarer alting selv. Hun ved, hvordan man bager den perfekte sukkerfri kage, og hvordan man hækler. Den første, der melder sig til at hjælpe frivilligt på hendes søns skole er altid hende. Derfor undrer det alle, da hun pludselig bliver venner med en af de andre mødre ved navn Emily. Emily har et vigtigt job i New York, er fashionista og dukker aldrig op til noget. Hun bander foran sit barn og er ikke bange for at sige sin mening. Alligevel drages alle af hende på grund af hendes skønhed og mystiske aura. Tidligt i deres venskab beder Emily Stephanie om at hente hendes søn i skolen. Da hun aldrig kommer og henter ham, og Emily’s mand ikke ved, hvor hun er, bliver Stephanie nervøs. Det viser sig, at Emily er forsvundet, men hvad er der sket?

© 2018 Lionsgate

På mange måder er “A Simple Favor” den perfekte thriller. Der er en person, der forsvinder og så er det op til hovedpersonen at finde ud af, hvad der er sket. Man får små ledetråde henad vejen, og der sker en masse plottwists. Her følger filmen sin genre til punkt og prikke. Filmen er dog meget mere end bare en thriller, hvilket jeg elsker. Der er meget fokus på at være mor, og de forskellige måder at opdrage sit barn på. Derudover formår filmen at inkorporere de sociale medier, så den er meget moderne og 2018. Stephanie er blogger og blogger ugentligt forskellige indlæg ud til andre mødre. Denne blog bliver brugt nyttigt i selve handlingen.

Der er fokus på mange ting, som en mere mandelig thriller ikke har fokus på. Der er fokus på børnene og mødrene som nævnt før. Derudover også jalousi blandt veninder. Den har en helt anden drejning på thrillergenren end den stereotypiske thriller, hvilket er skønt. “A Simple Favor” er helt klart uforudsigelig, og man tror hele tiden, at man har regnet den ud, indtil der pludselig sker noget nyt.

Det eneste jeg har at klage over er, at starten var en smule langsom. Det tog noget tid at etablere karaktererne og historien, hvilket gjorde at slutning blev lidt forhastet, og der skete mange ting på én gang.

© 2018 Lionsgate

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at Blake Lively og Anna Kendrick havde en indflydelse på min lyst til at se filmen. Jeg er fan af begge skuespillerinder og kunne ikke se, hvordan en film med de to kan slå fejl.

Anna Kendrick spiller hovedrollen Stephanie Smothers, og hun gør det rigtig godt. Hun er kommet på rette spor efter nogle knap så vellykkede præstationer i hendes seneste film. Kendrick formår at spille  den pligtopfyldende lærerens kæledægge uden, at hun får karakteren til at se dum ud. Man kan nemt relatere sig til karakteren og føler med hende. Derudover kan hun også få et glimt i øjet, der gør en i tvivl om, hvor uskyldig Stephanie faktisk er.

Blake Lively har helt sikkert det mystiske udtryk kørende. Der er ingen tvivl om, at hun udseendemæssigt er castet perfekt til rollen. Hun er ualmindelig smuk at se på, det kan ikke benægtes. Hendes karakter er interessant og ondskabsfuld, så man kan ikke andet end både elske og hade hende. Livelys udseende matcher dog ikke helt hendes skuespil. Hun leverer en god præstation, men nogen gange kunne jeg godt bruge, at hun var lidt mere mystisk. Emilys mand Sean spilles af Henry Golding, der gør et rigtig fint stykke arbejde som den sørgende mystiske mand. Han har en lys fremtid i vente.

© 2018 Lionsgate

Det er her filmen imponerer mig mest. Jeg elsker den visuelle stil. Paul Feig, instruktøren, har tænkt over den mindste detalje, og det hele er spot-on. Han leger med farver og former på en spændende måde. Visuelt er den noget mere avanceret og symbolsk end typiske thrillere. Den er også væsentlig mere lys end normalt for genren. Feig forstår, at uhyggen skabes gennem det normale hverdagsliv i domestic-noir-genren. Det er netop uhyggeligt at Emily bor i et stort smukt hus med en lækker mand, men dog alligevel drikker martinis hele dagen og snakker om at skyde sig selv.

Der er en kostumedesigner, der har haft det rigtig sjovt under produktionen. Kostumerne er fantastiske. Der er intet, der siger så meget om en person, som personens tøj siger nogen, og i dette tilfælde er det rigtigt. Fra første gang en karakter bliver introduceret, ved man allerede, hvilken type personen er ud fra tøjvalget. Stephanie er iført kjoler i pastelfarver, strømper med pandaer på og hårbøjler. Emily derimod er iklædt lange trenchcoats, jakkesæt og høje hæle. Cadeau til designeren, der fandt på at Emily skal være iført menswear. Hun ser sej og chik ud i alt, hun bærer. Den symbolske betydning om, at hun på mange måder er manden i forholdet går ikke uset hen.

Der er sans for detaljen, og de forskellige clues til at løse mysteriet bliver ikke ligefrem foræret. Selvom Emilys forsvinden er en smule over-the-top, så virker det meget troværdigt, når man sidder og ser på det. Der er  en scene, der er så visuel smukt og fantastisk fundet på. Kan desværre ikke sige noget uden at afsløre handlingen, men glæd jer til en visuel smuk film.

© 2018 Lionsgate

“A Simple Favor” har et meget besynderligt soundtrack, der mest indeholder franske sange. Det undrede mig, da den første sang kom på i introen og fjernede lidt fokus fra, hvad der egentlig skete. Jeg vænnede mig dog hurtigt til det. Selvom jeg ikke aner, hvorfor der blev brugt fransk musik, så fungerede det nu meget godt. Sangene havde en vis melankoli over sig, der forstærkede scenernes mystik. Meget originalt soundtrack.