Filmanmeldelse: Out Of The Furnace

Den tidligere skuespiller Scott Cooper, der havde sin instruktør-debut i 2009 med den Oscar-nominerede ‘Crazy Heart’, er nu tilbage efter fire år med ‘Out Of The Furnace’. Et dystert og stjernespækket drama, der omhandler Russell, en hårdtarbejdende mand, hvis liv ændres efter han har aftjent en dom for spirituskørsel og uagtsomt manddrab. Hans far er død, hans kæreste har fundet en anden, og hans lillebror Rodney, der er hjemvendt efter fem hårde udstationeringer i Irak, skylder et massivt beløb væk til de forkerte mennesker, og ser ingen anden udvej end at bokse i fiksede kampe. Efter at Rodney tager op i bjergene for at deltage i kampe, arrangeret af den psykotiske Harlan DeGroat, vender han ikke tilbage, og Russell begynder et personligt hævntogt.

‘Out Of The Furnace’ udforsker mange stadigvæk relevante dilemmaer som en stor del amerikanere står med, og fremviser lavklasse-USA på sit mørkeste vis. Selve plottet, til tider, er meget stillestående, så reddes det stærkt op af nogle fremragende skuespillerpræsentationer og nogle virkelig uventede små drejninger spredt rundt i filmens to timers spilletid. Det er en deprimerende film, men det skal den være. Det virker til dens fordel. Filmen har et imponerende cast, og i hovedrollen giver den altid engagerede Christian Bale endnu en fantastisk præsentation. Bale er en af de slags skuespillere hvor man kan fornemme at han giver sit absolut bedste i hver en scene, men på samme tid efterlader han altid plads til at lade sine medspillere skinne, og det samme kan ses her. Det er uden tvivl en af hans bedste præsenationer, og der siger altså en del. Desværre er Casey Affleck lidt på repeat. Han er en anstændig skuespiller, men han virker altid utrolig fraværende i sine roller, hvilket gør det lidt svært at relatere med ham. Måske er jeg bare ikke fan af Affleck-familien generelt? I de mindre roller ses Willem Dafoe, Woody Harrelson, Forest Whittaker, Zoe Saldana og Sam Sheperd, og de er alle gode, men det er dog især Harrelson der udmærker sig i sin ubehagelige og uforudsigelige skurkerolle, og Zoe Saldana, som jeg ellers normalt kun regner for en middelmådig skuespillerinde, er overraskende stærk i hendes begrænsede screentime som Russell’s kæreste, Lena. Hendes scener med Bale er nogen af filmens mest enkle, men også mest stærke.

‘Out Of The Furnace’ kræver lidt tålmodighed, og duer ikke til en aften hvor du bare vil have et letfordøjeligt drama til dine popcorn. Til gengæld er det en film med en god håndful overraskende drejninger, stærke karakterer, en A+ cast af skuespillere, samt en smuk “grim” billedside og et fint soundtrack, der f.eks inkluderer altid gode Pearl Jam. Der mangler den helt igennem hårdtslående WOW-faktor, men det er et solidt og medrivende hævn-drama med produktions-værdier i A-klassen.

Ekstra materiale

Den danske udgave af ‘Out Of The Furnace’ indeholder et kvartet af små featuretter. Den 4 minutter lange “Inspiration” lader filmens stjerneskuespillere tale om deres personlige filmiske indflydelser. “Scott Cooper” bruger 7 minutters tid på at udforske filmens instruktør, og “Crafting The Scenes” giver et 5 minutters indblik ind i filmens kamp-scener. De overnævnte klip er, grundet deres korte spilletid, lette og lidt overfladiske, mens kan sagtens tåle lige at få et gennemkik hvis man gerne vil se lidt mere til tilblivelsen af filmen, og folkene bag. “Inspiration” især, da det altid er interessant at høre om skuespilleres egne favoritter i filmverdenen. “The Music” er dog diskens bedste, der med hele 9 minutter, viser hvordan filmens soundtrack blev skabt, og hvilken betydning Pearl Jam’s sang “Release” havde for filmen.

Denne anmeldelse omhandler Blu-Ray udgivelsen, men DVD-udgaven indeholder det helt samme ekstra materiale.