'Greenland'. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: SF Studios

Filmanmeldelse: Greenland

LÆSERNES BEDØMMELSE0 stemmer
2.5

Er man gal eller genial, hvis man vælger at udgive en film om død og ødelæggelse, i en tid hvor den verdensomspændte coronakrise har kradset et pandemi-permanent mærke ind i årskalenderen for 2020? Ric Roman Waugh, som er instruktør på ‘Greenland’, synes i hvert fald ikke, at det er nok, at vi går og frygter alle folk og alle flader omkring os; vi skal da også lige frygte, hvad der kan falde ned fra oven. Det er jo også et plausibelt scenarie, som er sket før på vore jord. Derfor stiller ’Greenland’ netop det store spørgsmål: ”hvad hvis det skete igen her og nu?”

I ’Greenland’ følger vi en families kamp for overlevelse midt under en naturkatastrofe af dimensioner. Kometen Clarke bliver hurtigt et samtaleemne for mange, inklusiv familien Garrity, da man hører, at den vil passere historisk tæt forbi jorden. Men hvad der skulle have været en oplevelse for livet, bliver hurtigt til en overlevelsestur for livet, da brudstykker af kometen slår ned i jordens overflade og forvandler større byer til aske… herfra begynder et kapløb med tiden – og med naturens astronomiske kræfter lige i hælene – hvor John Garrity og hans familie må kæmpe sig igennem et hav af mennesker og et hav af flammer, i håbet om at nå i sikkerhed før det er for sent.

Copyright: SF Studios

’Greenland’ gemmer ikke på de store overraskelser, da man som publikum allerede har gennemlevet mange af disse scenarier mindst én gang før, og både de moralske og teatralske udfald er som forventet. Lettere overraskende har filmen sit hovedfokus på menneskene og ikke på masseødelæggelse, hvilket kunne have været en fordel, hvis altså karaktererne var mere interessante end kometen, der prøver at udrydde dem. Ultimativt havde filmen nok været bedre tjent som dommedagsporno end som følelsesporno, da personerne i filmen er skrevet så papirstynde, at den mindste trykbølge vil vælte dem omkuld.

Klichéerne klynger sig desuden fast til filmen, og kommer ofte som perler på en snor – også hyppigere end kometerne gør det. Stort set hver eneste forhindring som filmen sætter op for os, har vi set før – enten fordi vi har set det i en anden film, eller fordi vi allerede har forudset det i vores hoved. Derudover bliver mange af disse skrækscenarier løst nemt og bekvemt, hvilket gør, at vi som publikum har sværere ved at blive overraskede eller urolige. Mange udfald virker først umulige at løse, men alligevel falder brikkerne altid nemt og hurtigt på plads lidt ligesom et puslespil – og her snakker vi ikke dem med 1000 brikker, men nærmere dem fra 3 år og opefter. De små glimt af noget større, som er til stede, bliver aldrig rigtig til noget – fx havde filmen haft en langt mere ambitiøs slutning, hvis den lige havde klippet et par minutter ud helt til sidst – men sådan noget tør Hollywood slet ikke.

Copyright: SF Studios

Filmen gør hvad der forventes af den, hvilket kan være acceptabelt nok, alt efter hvad du ønsker at få ud af din oplevelse i biografen. Hvis du kan slå din hjerne fra og lade panikken og de store følelser smitte af på dig, så er der bestemt øjeblikke, der kan få dig revet med. Men søger du bygninger, som revner i rivende fart, eller byer der konstant bombarderes af glohede kæmpesten, så er ’Greenland’ den forkerte film for dig. Søger du derimod et følelsesladet familiedrama midt i et dommedagsscenarie, og går du samtidig rundt og tænker, at coronakrisen ikke helt tilfredsstiller din bizarre ’verden-i-forfald-fetish’, jamen så er det bare af sti afsted til din nærmeste biograf!

Der er faktisk intet af skuespillet her, der er direkte dårligt, men til gengæld er det mere eller mindre indirekte dårligt – alle de omkringliggende faktorer forurener nemlig præstationerne som en sky af aske, og gør bedømmelsen problematisk. Karaktererne er uden dybde og dialogen er enten for lidt eller for meget, så det bliver hurtigt lidt for banalt eller lidt for ekstremt, i forhold til hvad filmen kalder efter.

Copyright: SF Studios

Endnu engang er det hele bare utrolig intetsigende. Selvfølgelig er der nogle fine effekter og filmen er generelt kompetent skudt og klippet sammen. Men det er så kedeligt og konventionelt. Filmen holder sig ligesom bare inden for rammerne og tager alle de simple valg. Overordnet set, er det relativt middelmådigt, hvis altså ikke det var fordi, at der var et par skud og scener her og der, som irriterede mig kraftigt – blandt andet en forfærdelig skudt og sammenklippet slåskamp på en ladvogn samt et sepiafilter senere i filmen, som er så ekstremt, at selv film der udspiller sig i Mexico, pludselig udstråler en helt naturlig hvidbalance sammenlignet med ’Greenland’… må jeg foreslå, at de ændrer titlen til ’Sepialand’ i stedet.

Alle gode gange tre, ikke? Igen er der ikke meget interessant at komme efter… en meget banal lyd for store blockbusters som denne. Det fungerer egentlig fint i filmen, og musikken gør sit job, men det hele er hurtigt glemt, når man forlader biografen. Selve effektarbejdet i lydbilledet er ganske godt – som forventet – og der er et par nøglescener, der formentlig vil fungere som fine demoer til hjemmebioen. Men trods talrige trykbølger i filmen, så bliver du alligevel aldrig helt blæst bagover. Det er en acceptabel men ikke astronomisk oplevelse du får, på filmens auditive område, men det er alligevel nok den største grund til overhoved at se filmen.

Greenland - premiere den 13. august 2020
Denne astroide-hæmoride er irriterende for det let irritable publikum, men giver ikke ligefrem folk ondt i røven... til trods for sit dommedagstema, er filmen nemlig forholdsvis ufarlig og konfliktsky, mens egentlige askeskyer og kometregn er en vejrudsigt, man som publikum skal se langt efter. Fornemmelsen for undergang er til stede, men overgangen fra følelsesladet drama til effekttung dommedag er lettere ujævn. ’Greenland’ er et familiedrama i sin kerne, der ikke rigtig har kvaliteten til at stå på egne ben, når dommedag står på standby. Så selvom ’Greenland’ er grøn og godt for miljøet med alt den genbrug fra genren, så ender man med en meget kalorietom oplevelse. Men savner du imidlertid et afbræk fra hverdagen, kan du passende hoppe fra corona til kometer og måske have det sjovere med denne ikke-aktuelle krise… men nu skal vi selvfølgelig heller ikke give 2020 alt for gode idéer.
LÆSERNES BEDØMMELSE0 stemmer
2.5