Hellboy
Copyright: Hellboy

Filmanmeldelse: Hellboy

2.3

Selvom jeg havde ønsket mig en 3’er i Guillermo del Toros egen ’Hellboy’ univers, så er skribenten i enden bare glad for at se den herlige røde grovmund af en djævle-helt tilbage på det store lærred. Projektet er blevet overdraget til Neil Marshall, som har ganske underholdende gysere på sit cv (’Dog Soldiers’, ’The Decent’). Så som fan, ja der var jeg mere en klar på 2 timers god gang underholdning, og ikke mindst, så var jeg interesseret i, om det den nye drejning af universet er bedre end del Toros.

’Hellboy’ står denne gang overfor en af de stærkeste modstandere, som han har mødt. Hun kaldes Bloddronningen, og hun er magtfuld, hævngerrig og ond som fanden… nå ja, så er hun også heks. Og sammen med et team af særlinge, ligesom ham, så lader Hellboy både sit våben og skarpe mundtøj op til den helt store konfrontation, hvor himmel og helvede går i et.

Denne version af ’Hellboy’ skulle være et frisk pust i korridorerne, men desværre så er historien ikke så frisk endda. Nej, dette er en meget simpel, men også skizofren fortælling, hvor man prøver at gabe over for mange ting. Selvom der er selveste menneskeheden på spil, ja så sidder man ikke med en lutter følelse af spænding over kampen mod Bloddronningen, nej tværtimod. Og filmens sidehistorier med Kong Athur, kæmpetrolde, vampyrer og det løse… ja, det irriterer lidt en, når det nu skulle være underholdende. Man prøver tydelig at servere en ”all you can eat buffet” fra forskellige horror og fantasi-universer, men det virker meget ufokuseret.

Det er ikke fordi, at skribenten kræver dyb og 100% sammenhængende plot i en ’Hellboy’ film. Næ nej, men når banaliteten, forvirringen og roderiet er så tydeligt, ja tager det en ud af de underholdende og skægge momenter som filmen vitterlig har. Og hvad angår jokes og punchlines, ja så er det en samling af ”hit and misses”. For hvor nogen får en til at smile, så får andre en til at høre græshoppe-cikaderne eller knappenålen falde. Skribenten var ellers lige i målgruppen til sådan en slags film. Og selvom man elsker herligt sludder, ja så er ’Hellboy’ desværre dårligt sludder, hvor ens spændings- og underholdnings-niveau aldrig rammer det mål, som filmen sigter så hårdt efter.

Som Ron Perlmans afløser i ’Hellboy’ kostumet, der finder vi ’Stanger Things’-stjernen, David Harbour. Harbour er faktisk filmens mest positive element, for han gør faktisk hvad han kan. Hans version er klart anderledes end Perlmans, men ’Hellboy’ er stadig badass og har en beskidt mund. Desværre, så er manuskriptet ikke samarbejdsvilligt nok til, at Harbour kan redde filmen. Ian McShane spiller den jordiske far til ’Hellboy’, Professor Broom. McShane gør som næsten altid en god figur, og han har god kemi med Harbour. Milla Jovovich spiller Bloddronningen, og selvom mange nok ville acceptere hendes præstation her, ja så kan skribenten ikke komme uden om, at man ikke og aldrig har været fan af hende. Personligt, så fandt jeg hende ganske uskræmmende, på trods af at karaktereren har verdens mest destruktive kræfter og på papiret er ligeså ond, som ildrøde hæmorider. Derudover så er der nok for mange bandeord i filmen. Hvilket jeg normalt ikke klager over, da jeg ikke er puritaner, men bare fordi man har fået en voksen censur-grænse, ja så behøver man ikke tit at sige ”fuck” eller ”fucking”, som om det er vildt avantgarde at sige disse ord.

Neil Marshall bliver aldrig en stor visuelist, og med det så mener jeg ikke, at han ikke ville være passende ind i et projekt som dette. For selvom jeg er stor fan af Guillermo del Toros stil at lave film på, så mener jeg bestemt ikke, at man i ’Hellboy’ universet kun skal være bundet op af dette. Og på papiret, ja så er den visuelle stil, kostumer og monster-design ganske fin hér. Desværre, så er effekterne ikke altid gode. De første ’Hellboy’ film var store produktioner, som var distribueret af store Hollywood studier (Columbia og Universal Pictures), hvorimod det er det meget mindre Millennium Films, som står bag denne. Og selvom denne version af ’Hellboy’ ikke har været billig, ja så gaber filmfolkene over alt for meget her, i forhåbning om at pumpe filmen større op end hvad den egentlig er. Slutresultatet er ikke voldsomt pænt at kigge på, selvom visse effekter er solide. Noget som jeg var ganske glad for, var at der er utrolig meget blod med i ’Hellboy’. Hovederne ruller og de røde kropsvæsker flyver i stride strømme. Dog så er langt det meste CGI-blod, hvilket er lidt mere tamt, end hvis man legede med litervis af rigtig teaterblod.

Filmen har et eget score, som er komponeret af Benjamin Wallfisch, der har lavet musik til ’IT’ og ’Blade Runner 2049’. Wallfisch leverer desværre et intetsigende score, som jeg hurtigt har glemt igen. Det jeg i stedet kan huske er alle de rock-sange, som er tvangsputtet ind i filmen. Og selvom jeg elsker Mötley Crües nummer ’Kickstart My Heart’, ja så har jeg hørt den i så mange film, og i actionscener der er bedre konstrueret, at sangen virker fesen i denne film.

'Hellboy' er desværre ikke så djævelsk god, som man havde håbet på. David Harbour gør god figur som titelrollen, men et rodet/ufokuseret manus, effekter der ikke altid er flotte samt en uoriginale musikalsk side gør, at vi lander på 2 stjerner.
2.3