Violet McGraw i 'M3GAN'. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk

Filmanmeldelse: M3GAN

Ny dukkegyser leverer spændende præmis, men forbliver i det overfladiske.

Gemma (Allison Williams) lever og ånder for sit job som data scientist hos legetøjsfirmaet Funki. Her udvikler hun legetøj, der gennem AI, interagerer og leger med børnene. Hendes store drøm er at få lov til at udvikle robotten M3GAN (Amie Donald, Jenna Davis). M3GAN er en dyr, men sofistikeret robot, på størrelse med et 8-årigt barn. Hun forbinder sig til et barn, som hun leger med, passer og knytter et bånd til.

Da Gemmas søster dør og efterlader Gemma som værge for Cady (Violet McGraw), er Gemma dog på bar bund. Hun har ingen idé om, hvordan hun skal agere forælder for et barn – og slet ikke et barn i dyb sorg. Her kommer M3GAN ind i billedet. Den smukke dukke kan være der for Cady på en måde, som Gemma slet ikke kan: Hun kan tage sig af al den irriterende opdragelse, som Gemma helst vil være foruden, læse godnathistorier når Gemma arbejder sent og endda give gode, følelsesfulde råd. Alt går strålende: Cady har det bedre, og Funki er imponerede over Gemmas arbejde. Men er M3GAN virkeligt så harmløs, som hun ser ud?

Violet McGraw og Allison Williams i 'M3GAN'. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk. Filmanmeldelse: M3GAN.
© 2022 UNIVERSAL STUDIOS.

‘M3GAN’ kan på mange måder sammenlignes med et 100 minutter langt ‘Black Mirror’-afsnit: Filmen introducerer en spændende præmis dekoreret med lidt uhyggeligt spas, men når aldrig rigtigt dybere end et budskab om, at “teknologi er uhyggeligt og ondt, lev i den virkelige verden, tak”. Udgangspunktet er såmænd spændende nok og sætter tanker igen, men filmen er ikke specielt interesseret i for alvor at undersøge sin egen præmis. Det er såmænd meget normalt for gyserfilm, men heller ikke her leverer ‘M3GAN’. Den er nemlig ikke specielt uhyggelig. Der er et kun få øjeblikke, der kan skræmme, og selv de føles mere som referencer til jumpscares end reelle jumpscares (og jeg er sådan en, der hopper nemt).

Til gengæld er filmen sjov og viger ikke tilbage for at lade sig selv være en komedie. ‘M3GAN’ hviler i, at morderiske robotdukker kan forekomme lidt fjollede og tør lade M3GAN være sjov.

Tematisk sætter filmen sig mellem to stole. På den ene side er det lidt banale budskab til forældre om, at de skal opdrage deres egne børn i stedet for at lade iPad’en klare arbejdet. På den anden side undersøger filmen den måde, hvorpå teknologiens rivende udvikling påvirker børn.  M3GAN er simultant isnende lillepiget og ildevarslende voksen. Men dette tema udfoldes ikke på nogen bemærkelsesværdig måde. Jeg tror, det havde klædt filmen at vælge én retning og gå i dybden med det.

Vi ved fra henholdsvis ‘Get Out’ og ‘Girls’, og Netflix’ ‘The Haunting of Hill House’, at både Allison Williams og Violet McGraw kan spille skuespil. Men i ‘M3GAN’ får de virkeligt ikke meget at lave. På trods af filmens emotionelt tunge start forekommer Cady og Gemma distancerede og følelsesmæssigt løsrevet fra deres omstændigheder. Selvom filmen bevæger sig ud i emner som død, sorg, ensomhed, mobning og overgreb, føles det aldrig rigtigt som om, noget for alvor er på spil.

Dog skal både Jenna Davis og Amie Donald, der til sammen udgør M3GAN roses. Jenna Davis giver M3GAN en stemme, der er kølig og mekanisk, men med en subtil, følelsesladet undertone. Den unge danser og førstegangsskuespiller Amie Donald lægger krop til M3GAN. Hendes morsomme omend uhyggelige dans er allerede gået viralt på internettet, og jeg kan love, at hendes præstation filmen igennem er ligeså sjov såvel som frygtindgydende.

Ronny Chieng i 'M3GAN'. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk. Filmanmeldelse: M3GAN.

Det mest prominente, visuelle udtryk i ‘M3GAN’ er selve M3GAN, og hun er perfekt. Smuk og uhyggelig. Stærk og skrøbelig. Lige dele Blair Waldorf og porcelæn-dukke. Stilfuld som Barbie, men ikke sexet eller kvindelig. I stedet har hun et tidsløst, dog trendy, islæt. Hun er den ultimative pige, uden at blive “tøset”. Hun fremstår, med andre ord, som enhver tween piges drøm. Filmen står og falder med, om man som seer kan forstå M3GANs appel, og det kan man. Hun er fascinerende og nem at kunne lide, hvor tvivlsomt det end må lyde.

Med James Wan, der står bag franchises som ‘Saw’, ‘Insidious’, ‘The Conjuring’ og desuden har arbejdet på ‘Fast & Furious’, som skaber og producer, tror jeg næppe, at vi slipper for et helt cinematic universe af ‘M3GAN’-film. Men det tror jeg oprigtigt talt også, at dukken kan bære. Det skyldes især hendes fænomenale design.

Med en trailer, der bruger Taylor Swifts “It’s Nice to Have a Friend” til creepy perfektion og en tidlig scene i filmen, hvor M3GANs egen version af David Guetta og Sias “Titanium” fremstår både faretruende og hjemsøgt, havde jeg forventet et bedre lydbillede og soundtrack. Ovenstående formår at tage den unge piges musikalske univers og dreje det til noget uhyggeligt: En slags 2023-version af “Lille Lise let på tå”. De burde have været eksemplariske for ‘M3GAN’, men blev i stedet enestående. Overordnet set er filmens musik og generelle lydbillede uinteressant og slet ikke nærværende nok.

'M3GAN' har præmiere d. 12. januar
'M3GAN' leverer gode grin, men få gys i en underholdende tekno-thriller, der ikke helt lever op til sin egen præmis. Jeg krydser ikke desto mindre fingre for en toer og mere skærmtid til gyserverdens nyeste, smarteste dræberdukke.
4