action 2 guns har dansk premiere den 10. oktober. Denzel Washington og Mark Wahlberg har hovedrollerne som Bobby og Stig.

Skrevet den 10 oktober, 2013 | af Jeppe Andersen

0

Filmanmeldelse: 2 Guns

Kemien mellem Denzel Washington og Mark Wahlberg er uvurderlig.

I sommers gav Sandra Bullock og Melissa McCarthy os den kvindelige version af en “buddy-cop” film med  ‘The Heat’, hvilket de gjorde ganske udemærket. Nu kommer den næste “buddy-cop” film fra Hollywood, og det er islandske Baltasar Kormákur, der giver os ‘2 Guns’ med Denzel Washington og Mark Wahlberg som det umage makkerpar. Det er uden tvivl en karakterdrevet film, men filmen har dog mere at byde på.

Bobby (Denzel Washington) og Stig (Mark Wahlberg) lever livet som drugdealers, og arbejder på at lave en handel med den Mexikanske narkobaron Papi Grecos (Edward James Olmos). Hvad de ikke ved om hinanden, at de begge arbejder undercover for hver deres regeringsafdeling, nemlig narkopolitiet og flådens efterretningstjeneste. Da det mislykkes dem at lave business med narkobaronen Papi Grecos, beslutter Bobby og Stig at røve en bank, der opbevarer Grecos penge. Tilsyneladende er det dog ikke Papi Grecos penge, og pengenes ejermanden er meget besluttet på at få sine penge tilbage. I mens jagten sættes ind fra ejermanden, så får Bobby og Stig den kolde skulder fra deres respektive overordnede. Nu vil alle lige pludselig se dem pumpet med bly, og derfor bliver Bobby og Stig nødt til at samarbejde.

Mark Wahlberg og Denzel Washington i 2 GUNS. De spiller henholdsvis Stig og Bobby.

Selvom filmen læner sig meget op af en typisk Hollywood “buddy-cop” film, med alt det indebærer i forhold til eksplosiv action, smarte replikker og et umage par, så leverer filmen faktisk også et relativt nyt perspektiv med et plot, der alligevel ikke er alt for forudsigelig. Historien er vendt lidt på hovedet i forhold til typiske “buddy-cop-” og undercover film, hvor spændingen bygger på hvem karaktererne kan stole på, og det gælder specielt i mellem det umage par Bobby og Stig. Det giver en god dynamik til filmens fremdrift, og jeg føler mig derfor også underholdt under hele filmen.

‘2 Guns’ er en actionfilm, som sjældent kræver de store udfoldelser fra skuespillere. Når det så er Denzeeel (udtale) og Wahlberg, der skal løfte rollerne, kan man vist godt kalde det en dag på kontoret for dem begge. Men det betyder bestemt ikke en middelmådig præstation. Kemien imellem dem er uvurderlig for filmen, og de er med til at skabe en lidt anderledes form for ping pong end vi er vant til fra “buddy-cop”, da karaktererne som sådan ikke er partnere, og både Bobby og Stig er begge alfahanner med deres egen agenda. På trods af det, så formår både Mark Wahlberg og Denzel Washington at skabe et implicit “brotherhood” mellem karaktererne, som selvfølgelig udvikles igennem filmen. De diskuterer tit om de er hinandens venner, og prikker til hinanden om “you my people”.

Denzel Washington som Bobby i 2 GUNS

Denzel Washington er nok mest kendt for sine drama roller, men i ‘2 Guns’ viser han en lidt anden side, hvor han bevæger sig mere i komedie genren. Det var bestemt ikke nogen dum idé at caste Denzeeel (udtale) til Bobby rollen.

Paula Patton (som før har spillet overfor Denzel Washington i Deja Vu), Bill Paxton og Edward James Olmos er også at finde på rollelisten, som alle gør det ok; men det er klart Denzel Washington og Mark Wahlberg, der stjæler rampelyset med rette.

Paula Patton som Deb i 2 GUNS

Visuelt har Baltasar Kormákur leget lidt med spaghetti western looket, hvor farverne er gul-brunlige, og det hele føles meget tørt. Nu hedder filmen også ‘2 Guns’, som også skaber associationer til western film. Filmen foregår også meget i Mexico, så det visuelle look giver ok mening. Det gul-brunlige skær er dog anvendt med måde, og ikke helt over i Steven Soderberghs ‘Traffic’.  For mig er spaghetti looket med til at underbygge den humoristiske side af filmen, hvilket virker godt på mig.

Clinton Shorter (District 9 og Contraband) har haft ansvaret for musikken, hvor han anvender stemningsfyldte melodier, der er inspireret af latin amerikansk- og country musik med funky vibes. Det passer godt til de forskellige scener, og samtidig komplementerer musikken fint det visuelle look. Når det er sagt, så føler jeg stadigvæk, at musikken kunne have spillet en større rolle i filmen.

Filmanmeldelse: 2 Guns Jeppe Andersen

2 GUNS - premiere den 10. oktober 2013.

Kort fortalt: Det er helt klart en karakterdrevet film, hvor Denzel Washington og Mark Wahlberg er med til at gøre filmen underholdende. MEN selvom filmen læner sig meget op af en typisk "buddy-cop" action film, så har filmens plot lidt mere at byde.

4.3

User Rating: 5.4 (3 vurderinger)

Historien er altid vigtig, Nolan, Tarantino og David Fincher er fantastiske og så er verdens sjoveste film Dum & Dummere.