Jeg har altid godt kunne lide de her 'buddy cop' film, så jeg var s..." /> Filmanmeldelse: The Heat - Filmpuls

komedie

Skrevet den 22 august, 2013 | af Karen Sandal Fothergill

0

Filmanmeldelse: The Heat

Jeg har altid godt kunne lide de her ‘buddy cop’ film, så jeg var spændt på at se, hvordan ‘The Heat’ ville leve op til forventningerne. Selve traileren syntes jeg var sjov, men jeg var bange for, at de viste alt det sjoveste i traileren (hvorfor skal de være så lange?), og at jeg derfor ville komme til at sidde og trille tommelfingre resten af tiden.

Men ’The Heat’ er overraskende sjov og Sandra Bullock og Melissa McCarthy udgør et umage, komisk makkerpar, som godt kunne gå hen og blive en kvindelig pendant til klassikere som ’Lethal Weapons’ og ’48 hrs’, hvis de altså får et bedre manuskript.

Sarah Ashburn (Sandra Bullock) er en meget karrierebevidst og ’by-the-book’ F.B.I. agent, der lever og ånder for sit arbejde. Hun er ekstremt dygtig, men hendes bedrevidende attitude gør hende ikke særlig populær blandt hendes kollegaer. Da en mulig forfremmelse kommer på tale, bliver hun sendt til Boston, for bevise at hun kan samarbejde med det lokale politi.
Her støder hun sammen med Shannon Mullins (Melissa McCarthy), en fandenivoldsk og meget hands-on gadebetjent, der siger tingene uden omsvøb og får hendes chefer og anholdte til at ryste i bukserne, når hun åbner munden.
De to er diametrale modsætninger, men alligevel ender de med at skulle  samarbejde for at opklare en sag om en narkoring, og mon ikke de kan lære en ting eller to af hinanden samtidig.

The_Heat

Selve handlingen er typisk for en ’buddy-cop’ film, og hvis du har set bare en ’buddy-cop’ film, så ved du pretty much hvad du har i vente. To modsætninger bliver sat til  at opklare en sag sammen, hvilket fører til en masse grin og en forudsigelig handlng.

Manuskriptet er skrevet af Katie Dippold, som indtil nu har beskæftiget sig mest med tv, bl.a. ‘Parks and Rec’ (som jeg er stor fan af). Hun giver ’buddy-cop’-genren et frisk pust ved at det er to kvindelige betjente, der skal samarbejde. Og hun gør det uden at gøre Ashburn og Mullins til perfekte superkvinder.
Ashburn er virkelig ikke vellidt blandt hendes kollegaer, og som hun siger senere i filmen: ”Being a woman in this field is hard. Men are just so intimidated by me.” Men hvor filmen sagtens kunne være gået over i et ’I’m a woman, hear me roar’, så svarer Mullins med det samme: ”And you put your personality on top of that, and it is…it is off-putting.”

Vi kommer ikke udenom at Dippold og Feig begge har rødder i tv komedier, og det virker lidt til, at de har valgt at lade handling og actionscener falde lidt i baggrunden, og i stedet bruge energien på at lave situationer, der kan få publikum til at grine. Det får filmen til at virke lidt ’all over the place’, og det gør den lidt for lang og tempoet ujævn.

Som enhver anden god ’buddy-cop’ film, så er det forholdet mellem Ashburn og Mullins der skal bære filmen, og det er også en god ting, for det er helt klart sammenspillet mellem Bullock og McCarthy, der er det absolutte højdepunkt.

the_heat

Der er allerede snak om en efterfølger til filmen, og jeg er klar på endnu en omgang med Ashburn og Mullins. Men jeg håber, at en eventuel ’Heat 2’ er i stand til at skrue noget mere op for ’The Heat’ og levere en handling, der ikke virker så klicheagtig. Hvis du er fan af enten McCarthy, Bullock eller Bridesmaids, så synes jeg helt klart, at du skal tjekke den her film ud. Og hvis du er i tvivl om filmen er noget for dig, så tag et kig på traileren.

Første gang jeg så Melissa McCarthy, spillede hun Sookie i Gilmore Girls. Man må sige, at der er lang vej fra den rolle og til den ’in your face’ rolle hun har i ’The Heat’.  En rolle der kører lidt i samme spor, som den hun havde i ‘Bridesmaids’. McCarthy er rigtig dygtig til fysisk komedie, men samtidig formår hun også at gøre replikker endnu sjovere (”Your cat got one look at your shitty life and said: ”No fucking thanks man.  I am outta here.”). Jeg tror det har noget med hendes evne til at improvisere. For mig er McCarthy pt. den ukronede dronning af komediefilm. Hun er ikke bange for at kaste sig ud i det, lige meget om hun skal gøre sig grim eller til grin. Hun formår at gøre Mullins til den her hårde negl, der samtidig har et hjerte af guld.

The_Heat_Dans

Sandra Bullock spiller den meget karrierebevidste og irriterende korrekte F.B.I. agent, Sarah Ashburn. En meget pertentlig og ’straight woman’ til McCarthys mere skøre Mullins.
Bullock kan spille den her slags karaktere i søvne, og jeg synes, at hendes optræden minder meget om hendes roller i ’Miss Congeniality’ og ’The Proposal’. Hvis det kun var Bullock i den her film, så er jeg ret sikker på, at filmen ville være en hel del mindre sjov…og jeg plejer ellers godt at kunne lide Bullock. Men det er virkelig McCarthy der leverer størstedelen af de sjove indslag.

the_heat

Resten af skuespillerne er okay, men ikke som sådan værd at nævne.

Feig har valgt at smide nogle enkelte visuelle elementer ind i løbet af filmen, som et throwback til de gamle 70 og 80’er ’buddy-cop’ komedier og tv-serier. Men man kan godt fornemme, at Feig har en baggrund i tv-branchen. Han har en ligefrem måde at filme på, og er ikke vant til at lave store actionscener med masser af spænding, hvilket også gøre, at filmen ikke kommer helt op at ringe.

Musikken som Randall Poster og Michael Andrews har sat sammen er overordnet meget funky og passer godt til den slags musik, man finder i de klassiske ’buddy-cop’ film. Men de har også fundet numre, der passer meget godt til en kvindelig ‘buddy-cop’ film, som f.eks. Santigold (The Heat), Kreayshawn (Left Ey3), Angel Haze (Werkin’ Girls) og Kimbra (Come Into My Head).

Filmanmeldelse: The Heat Karen Sandal Fothergill

The Heat - premiere den 22. August 2013.

Kort fortalt: Det er en typisk komedie, der byder på grin hele vejen igennem filmen. Den er en smule lang, men det er let at tilgive, når Bullock og især McCarthy er i topform. Ville jeg se den igen? Helt sikkert.

3.9

er filmentusiast med en meget bred filmsmag, men har en særlig svaghed for gys og animationsfilm.