animation Frost, Frozen, Disney

Skrevet den 22 december, 2013 | af Karen Sandal Fothergill

1

Filmanmeldelse: Frost (Org. titel: Frozen)

Gør klar til at få smeltet det kolde vinterhjerte, når Walt Disney Studios seneste familiefilm ’Frost’ rammer biograferne. En film med fantastiske sange og en engagerende og humoristisk historie med gode budskaber, der gør ‘Frost’ til julefilmen for børn og barnlige sjæle.

I ’Frost’ følger vi to unge prinsesser i kongelandet Arndal: den optimistiske og frygtløse prinsesse Anna og hendes mystiske søster prinsesse Elsa, der har magiske evner og kan fryse alt hun rører ved til is. Elsa har dog svært ved at tøjle sine store kræfter, og en dag går det helt galt. Hele byen bliver ved et uheld indhyllet i is, og Elsa flygter fra byen for at isolere sig langt derfra i sit isslot. Anna er knust og vil gøre alt for at få sin søster tilbage, så hun begiver sig ud på sit livs eventyr. Hun får selskab af den seje og ubekymrede Kristoffer samt hans trofaste rensdyr Sven. På den farefulde færd gennem sne- og isklædte bjerge møder de trolde og den sjove og hjertevarmende snemand Olaf. Sammen kæmper de mod sneuhyrer og forræderi for at redde Arndal fra en evig vinter.

Frost Frozen Elsa og Anna

Trailerne til ’Frost’ har haft meget fokus på snemanden Olaf og rensdyret Sven, men hvis du tager ind og forventer at se mere af den slags, så bliver du nok en smule skuffet, da de er de traditionelle humoristiske ’sidekicks’.’Frost’ er løst baseret på H.C. Andersens ”Snedronningen”, og når jeg skriver løst, så mener jeg virkelig meget, meget, meget løst. Endnu mere løst end Disneys ’Den Lille Havfrue’. Manuskriptet er skrevet af Jennifer Lee (Wreck-It Ralph) og Chris Buck (Tarzan), og de formår at dreje Disneys traditionelle kærlighedshistorie på en forfriskende måde. Forholdet mellem de to søstre og folkene i deres liv bliver fortalt på en engagerende, realistisk og sjov måde. Der er dog stadig nogle huller, og tempoet halter visse steder, men alt i alt er det en meget underholdende og også anderledes film, Disney inviterer til i år. Personligt ville jeg godt have set noget mere til Elsas karakter, og det havde været et fedt move af Disney, hvis der havde været en mere balanceret fokus på de to søstre. Men Disney skal have lov til at tage baby steps, og vi er rigtig godt på vej. Hvis ’Frost’ – og især de sidste scener –  ikke smelter dit vinterhjerte, så må du hellere få det tjekket for at se, om du er blevet ramt af et stykke glas fra troldspejlet.

Frost Frozen anna, sven, olaf, kristoffer

Den amerikanske version har Broadway stjernen Idina Menzel og Jonathan Groff og Kirsten Bell i hovedrollerne. Herhjemme bliver stemmerne lagt af Kristine Yde Eriksen (Anna), Maria Lucia Heiberg (Elsa), Kenneth Christensen (Kristoffer), Christian Lund (Hans) og Martin Brygmann (Olaf).
Den sidste Disney film jeg så på dansk var vist ’Klokkeren fra Notre Dame’ og jeg foretrækker oftest de originale stemmerne, men jeg synes, at de danske skuespillere gør det super godt i ’Frost’. Maria-Lucia Heiberg er en fryd for ørerne som Elsa, og især da hun giver los med sangen ”Lad det ske”. Kirstine Yde Eriksen skal også have stor ros for hendes stemmearbejde som Anna. Hun matcher meget godt den energi, som figuren også udstråler.

’Frost’ er tegnet i samme stil som ’To på flugt’ (org. titel: Tangled). Figurerne har alle søde ansigter og ’Disney øjne’, som giver figurerne mere liv og følelser. Jeg kunne dog godt savne lidt mere alsidighed i figurerne, men tegnestilen skal jo passe til de små og der er ingen tvivl om, at stilen har ’cuteness’-faktor.
Trods det at filmen foregår i et snelandskab, så er det alligevel en utrolig flot og farverig film. ’Frost’ rammer biograferne i både 2D og 3D, og jeg vil ikke mene, at man absolut kun kan nyde den i 3D, dog er scenen med ’Lad det ske’ en sand fryd for øjet i 3D.

Frost Frozen Elsa

Der er også en lille ekstra godbid med i form af den søde 3D kortfilm ’Get a Horse’ inden ’Frost, og den bliver kun vist før 3D forestillingerne.

Siden Disney vendte tilbage med ’Den Lille Havfrue’ har der været en tendens til at have musikalske indslag, der er med til at flytte handlingen. Musikken er derfor rigtig vigtigt og det er også lykkedes Kristen og Bobby Lopez at skabe nogle rigtige gode ørehængere i ’Frost’, og det er ikke svært at forestille sig ’Frost – musicalen’.  Der er et par sange, der måske godt kunne være blevet cuttet lidt, men især ’Skal vi ikke lave en snemand’, ’Jeg har ventet alt for længe’ og ’Lad det ske’ er med til at skabe et følelsesmæssigt engagement i historien. Jeg indrømmer gerne, at jeg i skrivende stund har sat ’Lad det ske’ på repeat – og den giver stadig gåsehud. Fantastisk sang, der burde være selvskreven til listen over Oscar for bedste musik

Læs flere filmanmeldelser her

Filmanmeldelse: Frost (Org. titel: Frozen) Karen Sandal Fothergill

Frost - premiere den 25. december 2013

Musik og lyd

Kort fortalt: De helt små vil more sig over rensdyret Sven og snemanden Olaf, søstre vil måske lige give hinanden et ekstra knus og I går helt sikkert alle derfra med et smil på læben. ’Frost’ er et juleeventyr for hele familien – og barnlige sjæle.

5

er filmentusiast med en meget bred filmsmag, men har en særlig svaghed for gys og animationsfilm.

One Response to Filmanmeldelse: Frost (Org. titel: Frozen)

1. Shais Anees says:

Sikke en utrolig velskrevet og meget udførligt beskrevet filmanmeldelse, der på humørgladevis tager den gode Disney-film ‘Frost’ under vingerne, for at kigge lidt nærmere på den gode godbid.

Man kan helt klart genkende det hele i filmen, hvor skrivestilen med humoren på omgang er en fryd at læse og erfare. Man får kun lyst til at læse endnu mere! Og så tænker jeg bare; hvorfor har jeg ikke set Filmpuls.dk før nu!

Så tak til jeres eminent-gode og forbløffende skribent. Jeg kunne nok ikke gøre det bedre selv, med mine filmanmeldelser for Bollywood-film i Danmark for http://www.desiworld.dk 😀

Med mange venlige hilsner
    Shais Anees