Filmanmeldelse: Locke

Ud at køre med Ivan Locke og hans problemer i et minimalistisk setup.

Du skal være forberedt på en noget anderledes road-movie og en lang køretur med Ivan Locke (Tom Hardy), for det er nemlig det eneste du kommer til at se… Ivan Locke i sin BMW X5s. Det er Steven Knight, der både har skrevet manuskriptet og instrueret low-budget filmen ‘Locke’, så hvordan mon han klarer det?

Med ‘Locke’ tager instruktøren Steven Knight os med ind i en mands livs mest kritiske tidspunkt. Ivan Locke står midt i hans karrierers største byggeprojekt, men vælger at forlade byggepladsen på et kritiske tidspunkt, da han beslutter sig for at køre til London, for at støtte hans “one-night stand”, der skal føde deres barn. Hans kone og to sønner venter ham derhjemme til en hyggeaften med en vigtig fodboldkamp. Beslutninger skal tages i bilen, der kan ende med at ændre hele Lockes tilværelse.

Low budget film af Steven Knight, der har Tom Hardy i den hovedrollen som Ivan Locke. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk.

Ivan Locke bliver portrætteret som en meget pragmatisk, detaljeorienteret og en fattet mand, der ved hvordan man kommer fra A til B og får udført opgaverne til perfektion; selv i presset situationer. Derfor er han også en højt respekteret mand i branchen, og naturligt er arbejdet en stor del af hans liv og hans personlighed. Netop derfor køber jeg ikke præmissen for konflikterne der opstår i filmen; Ivan Lockes valg giver slet ikke mening. Lockes psykotiske tilstande, der skal begrunde hans valg, falder desværre også til jorden, som kunne have været fortalt meget bedre.

Det største antiklimaks er dog filmens slutning. Konflikterne blotlægges kun for os, og vi skal selv tage stilling til konsekvenserne, hvilket er lidt tamt; specielt som filmen bygges op. Jeg sad i hvert fald tilbage og tænkte, hvad vil Steven Knight egentlig gerne med filmen?

Tom Hardy har fået noget af en opgave, da han mere eller mindre er hele filmen. Tænker vi tilbage på film som ‘Phone Booth’ med Colin Farrell, ‘Buried’ med Ryan Reynolds, så er Tom Hardy helt sikkert i liga med dem, hvis ikke bedre. Men når jeg tænker på Spike Jonzes film ‘Her’ og sammenspillet mellem Joaquin Phoenix og Scarlett Johansson, så kommer Tom Hardy ikke helt op på det niveau. Det kan måske også skyldes, at Tom Hardys kollegaer ikke brænder helt igennem… på samme måde som Scarlett Johansson, og derfor går der noget af dynamikken.

Tom Hardy spiller Ivan Locke. Læs anmeldelsen her på filmpuls.dk

Jeg er lidt ambivalent med Tom Hardy’s præstation som Ivan Locke, og det kan måske også skyldes, at jeg som sagt ikke køber historiens præmis. Til tider kan jeg føle Tom Hardy og andre gange ikke, hvor accenten måske også ødelægger det lidt. En ting er dog sikkert, at Tom Hardy alligevel formår at holde mig interesseret, og det er måske den lidt “kolde” fattet mand, der på den ene side gør det interessant, men samtidig også får mig til at længes efter flere følelser fra Tom Hardy.

Det er alligevel imponerende med så få midler, hvad ‘Locke’ formår visuelt. Der bliver leget meget med lyset fra billygterne og gadelamperne, hvilket anvendes fornuftigt til at stimulere vores øjne, og gives os fornemmelsen af livet på motorvejen; og en god måde til at give Tom Hardy korte pauser. Vi får også flotte kameravinkler på bilen, som kunne gøre enhver reklamemand misundelig.

Scoren understøtter filmens stemning rigtig fint, og anvendes igennem hele filmen med få tweaks.

læs anmeldelsen af Locke, hvor Tom Hardy kører i en BMW X5.