Filmanmeldelse: Automata

Den spanske instruktør Gabe Ibáñez prøver for alvor at kaste sig ud på det internationale marked med sci-fi filmen ‘Automata’. Han har allieret sig med Antonio Banderas, som i hovedrollen spiller en meget forvirret forsikrings agent.

I en fremtid, hvor jordens økosystem er på kanten af sammenbrud,  strejfer menneskeskabte robotter rundt i byerne for at beskytte de svindende menneskeliv. Da en robot tilsidesætter en central protokol indført for at beskytte menneskers liv, får ROC Robotics forsikringsagent Jacq Vaucan (Antonio Banderas) tildelt opgaven, hvor han skal lokalisere kilden og eliminere truslen. Hvad han opdager fører Vaucan, ROC Robotics og politiet i en kamp med vidtrækkende konsekvenser for menneskehedens fremtid.

Hvor skal man starte! Som stor sci-fi fan, var jeg helt oppe at køre over at skulle se denne film. Traileren var fed, selvom jeg synes der var for meget ‘I, Robot’ og ‘Blade Runner’ over historien, men det afskrækkede mig ikke fra at se ‘Automata’. Jeg blev skuffet!

‘Automata’ er en laaaaaaaaaaang kedelig og monoton fortælling om en mand der skal løse et mysterium. Filmen lader til at være inspireret af især ‘Blade Runner’ og film noir konceptet, men handlingen drukner i for meget nørdet tech snak, så man sidder i sin sofa og spørger sig selv “Hvor bliver dramaet af?”. Handlingen er altså for langtrukken og karaktererne for uinteressante.

automata

Antonio Banderas er som sædvanlig stabil i sin præstation og er egentlig ok i rollen som forsikringsagent. Danske Birgitte Hjort Sørensen (kendt fra ‘Borgen’) spiller konen til Jacq, og det er synd, at man ikke formår at gøre hende til en mere spændende karakter. Skuespillet er generelt kedeligt og der er ingen af karakterne som er specielt interessante. Robottorne var for mig et lyspunkt, da de i det mindste, rummede lidt mystik.

‘Automata’ brillerer på det visuelle plan. Forestil dig en blanding af ‘Elysium’ og ‘I, Robot’ stilistisk. Det dystopiske scenografi er flot og det eneste positive ved filmen.

Vil du bruge din aften på sofaen til at se en medrivende sci-fi film, så er det ikke ‘Automata’ du skal se desværre.

automata dvd