Black Widow "Læs anmeldelsen op Filmpuls.dk"
Copyright: Marvel Studios

Filmanmeldelse: Black Widow

Sidst opdateret:
Din bedømmelse1 Stem
3

MCU(Marvel Cinematic Universe) har grundet Corona og lanceringen af streamingtjenesten Disney+ i den seneste tid udelukkende udfoldet sig på serie fronten. Men med ‘Black Widow’ er tegneseriegigantens farverige superhelte extravaganza igen tilbage på det store lærred.

Natasha (Scarlett Johansson) er på flugt efter hændelserne i ‘Captain America: Civil War”, men bedst som hun er kommet ud af søgelyset, indhenter fortiden hende. Natashas lillesøster Yelena (Florence Pugh) bliver frigjort fra den kemiske hjernevask, som KGB har udsat hende for som lakaj i “Widows” en hemmelig styrke af kvindelige elitesoldater. Yelena rækker derfor ud efter Natasha for, at de sammen kan befri de resterende “widows” og nedlægge hjernen bag det hele en gang for alle – alt imens de kæmper med en konflikt, der stikker dybt i deres lille og noget usædvanlige familie.

Det bedste jeg kan sige om historien i ‘Black Widow’ er, at jeg aldrig rigtigt keder mig på trods af den cirka 2 timer lange spilletid. Det skal nok hovedsageligt tilskrives skuespillet og den høje production value, men der er alligevel nok drivkraft i fortællingen til, at filmen aldrig føles tung at komme igennem. Desværre føles det hele bare så generisk og set før. Der er ikke noget nyt i fortællingen om Natasha, som retfærdiggør en spillefilm. Særligt i en film, der handler om en af de traditionelt mindre populære superhelte, havde jeg ønsket mig meget mere personlighed i filmsproget. I stedet ender filmen med at føles som endnu en af de Marvel film, som man får svært ved at skille fra de andre om et par uger.

Derudover var det første gang, at jeg rigtig følte, at Marvel universet begyndte at snuble over sine egne ben. Jeg synes ellers, at universet længe har gået en flot balancegang for ikke at få de mange film til at underminere hinanden. Men i ‘Black Widow’, som skal forestille at foregå midt imellem to af de helt store Avengers film, ender historien bare med at virke lidt usandsynlig og mindre vigtig set i et større perspektiv.

Black Widow "Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk"
Copyright: Marvel Studios

Skuespillet i ‘Black Widow’ er overvejende godt og er filmens største force. Scarlett Johansson er, ikke overraskende for nogen, en fremragende leading woman og holder kadancen fra Avengers filmene, hvor hendes karakter altid har været blandt de stærkeste. Derudover gør Florence Pugh det fabelagtigt og skinner igennem som filmens klareste lyspunkt med masser af overskud i komiske situationer, men også i filmens mere dybfølte øjeblikke. Endda på trods af hun spiller hele filmen med en tyk og påtaget russisk accent – en irriterende hurdle, som flere af filmens, tydeligvis amerikanske, skuespillere også skal kæmpe med .

Også David Harbour og Rachel Weisz gør det overbevisende i rollerne som søskendeparrets adoptivforældre. I scenerne, hvor alle fire er samlet, formår filmen at virke oprigtig sjov og varm, på en måde som andre film fra franchisen sjældent gør.

Desværre er filmens hovedskurk spillet af Ray Winstone fuldstændig anonym og virker aldrig som en reel trussel.

Copyright: Marvel Studios

Der er intet nyt under solen på filmens visuelle side. Ligesom alle andre Marvel film er ‘Black Widow’ storslået og flot, men uden nogen form for personlighed i kamerasproget. Filmens store action set pieces er stærke og lever op til selv de største af tidligere Marvel titler. Jeg bliver dog nødt til at nævne filmens titelsekvens som værende et underligt lavpunkt i filmens tekniske udførelse. Titelsekvensen er exceptionelt grim og minder mest af alt om en dårlig kopi af noget fra en tidlig Zack Snyder film.

Ligesom kamera-arbejdet er filmens brug af musik og lyd ganske solid og dejligt højtragende, dog uden meget personlighed. Man ved efterhånden, hvad man kan forvente, når der står Marvel på plakaten, og ‘Black Widow’ må siges at være en helt generisk MCU film målt på de tekniske parametre.

Igen må jeg hive titelsekvensen frem, som også på lydsiden står ud som et hår i maden. Instruktør Cate Shortlands valg af et emo cover af Nirvanas “Smells like Teen Spirit” virker ikke blot tonedøvt, men også en smule irriterende og giver filmen en uheldig odeor af skolefilm.

'Black Widow' har dansk premiere d.9. juli
‘Black Widow’ er endnu en ganske udmærket Marvel film til samlingen, desværre bliver den heller aldrig mere end det og er derfor også hurtigt glemt. Hverken historien eller filmens tekniske kunnen bidrager med noget som helst nyt til universet. Filmens hovedcast er dog rigtig stærkt og formår nærmest egenhændigt at gøre filmen nogenlunde seværdig.
Din bedømmelse1 Stem
3