‘Kvinder i for store herreskjorter’ er en sjov komedie, der sætter klicheer på spids og vender vrangen ud på et par af ens forventninger.
Historie
Mød Sigrid, Trine og Agnes – tre kvinder fra hver deres generation. Sigrid er en 23-årig litteraturstuderende, der søger en dybere mening med livet. Hun er en selverklæret outsider og skriver feministiske digte om, hvordan hun i hvert fald ikke skal være en af de der kliche hollywood piger, der render rundt i mandens alt for store herreskjorte efter sex. Nej, så vil hun godt nok hellere slå ham med en kæmpe, roterende dildo! Men mødet med hendes idol, den 43-årige forfatter Kåre Tryvle, som selv står i en midtvejskrise og venter på at nogen redder ham, sætter hendes overbevisning på en prøve. Det bliver et møde mellem to mennesker, der ender med at lærer mere om sig selv end om hinanden.
Så er der 39-årgie performancekunstneren Trine, der tror på at ofre alt for hendes karriere. Og derfor er det virkelig også ubelejligt for hende, at hun er gravid i 9. måned, bliver smidt ud af sit atelier og sin lejlighed. Heldigvis krydser hun vej med Agnes. Agnes er 63 år og er lagerchef på en kagerullefabrik. Hun bortadopterede sin søn for at fokusere på sin spirende skrivekarriere efter hendes første bogudgivelse – men hun har egentlig haft skriveblokering lige siden. Og et strejf med døden giver Agnes lyst til at tage kontakt med sin bortadopterede søn. Situationen mellem Agnes og Trine fungere godt som spejl af de to kvinder, der umiddelbart virker som to modsætninger.
’Kvinder i for store herreskjorter’ ser nærmere på kvinder og balancen mellem at holde fast i sine egne idealer og ambitioner, jagten på at finde sig selv og at være lykkelig. Filmen byder på en smule drama og lidt mere komedie. Mødet mellem Sigrid og Kåre er selvfølgelig en rigtig kliche, men den spilles med en ærlighed, der sælger karakterne hver for sig. Desværre får Sigrid og Kåres fortælling mest plads, måske ikke underligt ud fra selve filmens titel, men det sker desværre på bekostning af de andre karakterer, der ikke får lov til at udvikle sig helt på samme måde. Voiceoveren fungere godt nogle steder, men Yngvild Sve Flikkes forsøg på at væve historierne sammen trods forskellige sindsstemninger blandt karakterne fungerer ikke optimalt.
Filmen er Flikkes første spillefilm, og hun slipper godt fra det med en morsom og uhøjtidelig komedie, der sætte et ærligt om end nogle gange ironisk zoom på kvindernes livssituationer. ’Kvinder i for store herreskjorter’ har helt klart sine øjeblikke, men filmen får ikke lov til helt at folde sig ud og komme helt i dybden med sine emner og karakterer.
Skuespil
Det er Inga Ibsdotter Lilleaas spillefilmdebut, og hun klarer den godt som den akavede, nervøse Sigrid, der bare prøver at finde sin unikke plads i verden. Henriette Steenstrup bringer en herlig no-filter performance kunstner til live, og hun står for nogle af de mere grove og sjove indslag i filmen. Anne Krigsvold bringer varme til filmen som den ældre Agnes, der føler, at tiden er ved at rinde ud for hende. Og så er der selvfølgelig Hallvard Holmen, der giver den som rådvild mand, der har mistet retningen og ikke rigtig ved, hvad han leder efter.
Visuelt
’Kvinder i for store herreskjorter’ er den første store spillefilm i Trondhiem, og den by tager sig godt ud på det store lærred. Flikkes har valgt at blande filmens fortællinger med billeder fra naturdokumentarer, der spejler karakterernes udvikling, og så bruger hun også små animationsfugle og hjerter, der prøver lidt for meget med dens indie-sødme (hvor ironisk).
Musik
Kåre Vestrheim har skabt en let, legende musik, der passer godt til filmen.