long shot
Copyright: Nordisk Film

Filmanmeldelse: Long Shot

5

Komedie er en svær genre at begive sig ud i. Det med at få folk til at grine er en besværlig kunstart, men det kommer også an på hvilken form for komik man er til. Personligt, så er denne skribent til al salgs sjove løjer, også af den platte slags, som Seth Rogen normalt leverer. Så på vegne af Filmpuls gik man ind i biografmørket, for at se om man kunne få et par gode grin eller mere af ’Long Shot’.

Fred Flarsky er en arbejdsløs journalist, som elsker det simple liv… joint-rygning og mastrubation (onani, for dem der gerne vil have det skåret ud i pap). Men en dag får han sit livs tjans, og det er takket være hans gamle ”ungdoms crush” og babysitter, Charlotte Field, som er USA’s udenrigsminister, der render rundt med præsidentdrømme. Stik mod sine rådgivers tryglen, så hyrer Charlotte den bong-rygende Fred som taleskriver. Hvad hun nok hellere ikke havde regnet med, så forelsker den karismatiske og smukke politiker i den usoignerede og hashlugtende Fred. Men at vælge Fred kan koste hende visionen om at blive landets næste præsident, da hendes perfekte image hurtig kan blive plettet.

Før jeg gik ind i biografmørket mødte jeg en medanmelder fra et andet medie, hvis humør var pænt nede og han led af en mindre hovedpine. Da filmen var slut var hans humør utrolig muntert og hans smerte i hjerneskallen var forsvundet. Dette må stå som et kerneeksempel på, at ’Long Shot’ vitterlig er en god tur i biffen. Om mine lave forventninger var til filmens fordel, ja det tror jeg ikke, da historien lige meget hvad var fornøjelig og ikke mindst skide skægt sat op. Det kræver dog, at man er til plat humor og pik, patter og joint jokes, og ikke kun til klassiske romantiske komedier såsom ’Roman Holiday’ fra 1954, som en anden filmanmelder klagede over den ikke var.

Dårlige sammenligninger til side, så er ’Long Shot’ løjerligt sat sammen. Historien er også utrolig sød, og man føler virkelig, at de to hovedrolleindehavere falder for hinanden. Der er også tonsvis af skægge kommentarer til det nuværende politiske klima, og de mænd der måske mener at kvinder ikke har det der skal til for at være præsident, bl.a. fordi deres menstruationscyklusser gør dem uberegnelige (som en fiktiv Fox News vært i filmen postulerer). Ens øjne er måske ikke tårefyldte pga. grin, men tørre grin er vel ligeså gode.

Seth Rogen er enten en fyr man synes er morsom eller det komplet modsatte. Heldigvis er jeg ret meget fan af manden, og hans måde at levere humor på. Det er en ret ”steneren” facon som altid med Rogen, men jeg kan ikke lade være med at falde for det. Måske fordi manden på nogle punkter minder mig og The Dude karakteren fra ’The Big Lebowski’, som står mit hjerte nær. Charlize Theron er normalt ikke en skuespillerinde man ser i komediegenren, men hun leger rigtig god med her, og der er specielt en scene, hvor hun giver den hele armen. O’Shea Jackson Jr. der nok er mest kendt for at spille rollen som sin egen far (Ice Cube) i biografi-filmen, ’Straight Outta Compton’, beviste også, at komik er hans genre. Hans levering af jokes eller bare sætninger generelt, var noget som fik mine smilebånd i gang, og da han på et tidspunkt råbte: ”Wakanda Forever” (som er en reference til Marvel-filmen ’Black Panther’), ja der var man helt færdig af ”tørre” grin. I en anden birolle ser vi Andy Serkis, der normalt spiller motion capture-roller, som Gollum fra ’Ringenes Herre’. Han er dækket under et tykt lag make-up, og der var først da filmen var slut at det gik op for mig, at det var Serkis, som spiller en som Rupert Murdoch (mediemongulen) lignende karakter.

Jonathan Levine er filmens instruktør. Han har før bevist at han kan arbejde med den komiske genre, selvom hans film ’50/50’ var noget mere seriøs end denne. Han har allieret sig med den talentfuld canadiske fotograf, Yves Bélanger (’Dallas Buyers Club’), der giver plottet et fint komisk flair på den visuelle side, og hvor de mange gags og jokes bliver leveret problemfrit. Dog, så er ’Long Shot’ måske ret meget hen af vejen for traditionelt opsat, men det glemmer man helt.

Ganske habil lydside bliver man præsenteret for. Marco Beltrami, der normalt er kendt for at komponere musik til gysere og science fiction film, er manden bag tonerne. Det lyder ganske fint og opløftende, men jeg tror ikke det er et soundtrack man vil eje, selvom det hele matcher godt. Lydmixet lyder professionelt og på intet tidspunkt sad jeg med et undrende ansigtsudtryk. Dette felt formår at opretholde helhedsoplevelsen af at ’Long Shot’ er en virkelig god biograftur.

Copyright: Nordisk Film
Konklusionen lyder at Seth Rogen er i topform. Filmen er på godt gammeldaws dansk: Skide skæg! Er man til komik der hælder til den platte side, ja så er du garanteret en rigtig god tur i biografen.
5