Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings. Læs anmeldelsen nu på Filmpuls.dk.

Filmanmeldelse: Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings

Som et af startskudende til Marvels fase 4 ser vi denne utroligt smukke film. Med Simu Liu i hovedrollen giver Marvel os en film fuld af farver, humør og en lille bid af Kina.

Shang-Chi, også kendt som Shaun, bor i en lille lejlighed i San Fransisco og har en normal hverdag. Dog går det hurtigt op for os, at Shang-Chi ikke bare er en normal asiatisk amerikansk mand med et trivielt arbejde. Shang-Chi er søn af Wenwu, som ikke kun er utroligt magtsulten og over 1000 år gammel, men har skabt et hemmeligt fællesskab ved navn De Ti Ringe. Da Wenwu var gift med Shang-Chis mor var der fred, men da hun døde, faldt Wenwu tilbage til sine onde vaner. Shang-Chi og hans lillesøster blev trænet til at være lejemordere, for at kunne være en del af deres fars hær. Deres fars ondskab blev for meget for Shang-Chi, at han flygtede og efterlod sin lillesøster. Men fortiden har det dog med at indhente en hvor end man er. Shang-Chi bærer sin mors amulet, som fører til et hemmeligt folkefærd, der vogter en ubeskriveligt magtfuld kræft. Denne amulet bliver ikke kun hvad der destruerer hans rolige hverdag i San Fransisco, men også hvad der bringer Shang Chi tilbage til Kina for at møde og bekæmpe fortidens dæmoner.

JA. Med store bogstaver. Er du fan af Marvel universet? Så er denne film lige noget for dig. Jeg har måske også en stor forkærlighed for dette univers og er derfor måske en smule forudindtaget. Dog er jeg ikke bange for at sige til når Marvel rammer lidt ved siden af – ”Eternals” for eksempel. Jeg blev glædeligt overrasket da jeg så Simu Liu i hovedrollen som Shang-Chi. Liu var et forholdsvist ukendt ansigt i Hollywood, men dette er dog normalt Marvels kendetegn når de introducerer nye karakterer til universet. Han er det perfekte cast til denne rolle; han stråler af heltemod, menneskelighed og humoristisk sans – den perfekte kombination for en Marvel karakter, hvis du spørger mig. I filmen ser vi også Awkwafina, kendt fra ’Crazy Rich Asians’, som hjælper med at bringe denne historie en menneskelig følelse. Hun er på en måde upoleret, som giver filmen en rå kant, der gør denne uvirkelige historie virkelig. På rollelisten ser vi også Tony Leung i rollen som Wenwu. Leung er måske ikke et kendt ansigt i Hollywood, men er en af Kinas største skuespillere. Jeg er vild med, at de har castet et fuldt asiatisk hold af skuespillere, da det gør hele oplevelsen mere autentisk og medrivende. Selve plottet i filmen kan jeg ikke rigtig sætte en finger på. Historien er så velkonstrueret, fuld af drivkraft og tager publikum med på en fantastisk rejse.

Dette er jo også en Marvel film. En Marvel film betyder et stort budget, hvilket betyder en film fuld af flotte visuelle effekter. Det visuelle gør, at man fuldstændig fortaber sig i universet og føler, at man bliver en del af den virkelighed det skaber. Shang-Chi er uden tvivl en af de bedste Marvel-film, hvis du spørger mig, men det er også en film du kan se uden at have særligt meget kendskab til universet. Kan du lide action og fantasy blandet med lidt eventyr og en utrolig elskværdig helt? Så er det lige en film for dig.

'Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings' kan streames nu på Disney+.
Shang-Chi er en utrolig betagende film, som tager dig i hånden, gennem skærmen og på en fantastisk rejse. Marvel lever med denne film op til den standard vi kender fra 'The Guardians of the Galaxy' og 'Thor: Ragnarok'.
Samlet bedømmelse Musik og lydbillede
LÆSERNES BEDØMMELSE1 Stem
6