Shiva Baby "Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk"
Copyright: Reel Pictures

Filmanmeldelse: Shiva Baby

Din bedømmelse0 stemmer
4

‘Shiva Baby’ er canadiske Emma Seligmans spillefilmsdebut,  baseret på hendes egen kortfilm af samme navn fra 2018. ‘Shiva Baby’ har høstet enorme roser fra prestigefyldte festivaler som TIFF og South By Southwest, og nu er filmen endelig landet i de danske biografer.

‘Shiva Baby’ fortæller historien om Danielle, en ung biseksuel kvinde med jødisk baggrund, der forgæves søger retning i livet. Til en Shiva, kulminerer Danielles livskrise, da hun ender i samme rum som manden, hun sugar dater, en flamme fra fortiden og et hav af familiemedlemmer, der alle  vil høre om hendes planer for fremtiden. I en film, der nærmest udspiller sig udelukkende i realtid, bliver Danielle nødt til at navigere i en uoverskuelig blanding af jødiske traditioner, omklamrende tanter og romantiske relationer.

Historien i ‘Shiva Baby’ er uendeligt original og ikke mindst utrolig relevant. Ved at sætte en queer person ind i en traditionel jødisk kontekst – og omvendt –  udfordrer filmen sit publikums forventninger og fordomme og undskylder aldrig for sig selv i processen. Det er bare så dejligt forfriskende og giver seere et indblik i en mere mangfoldig verden, på en måde som oven i købet er dybt underholdende.

Derudover er fortællingen helt igennem medrivende og balancerer perfekt mellem at være klaustrofobisk og nærmest ubehagelig til tider, mens tonen andre gang er let og komisk. Karaktergalleriet er fremragende og det kammerspil, der udspiller sig mellem Danielle, hendes familie og de romantiske relationer tager konstant uventede drejninger og holder hele tiden publikum på kanten af sædet.

Copyright: Reel Pictures

Spillet i ‘Shiva Baby’ er gennemgående stærkt, og Rachel Sennott er bundsolid som filmens hovedrolle, dog uden at hun på noget tidspunkt fejer benene helt væk under mig. Til gengæld er karaktergalleriet så bredt og fantasifuldt, at man aldrig keder sig. Flere karakterer har kun enkelte replikker, men formår alligevel at sætte sit aftryk og løfte det i forvejen sjove manus til yderligere højder.

Særligt Fred Melamed og Polly Draber i rollerne som Danielles forældre er forrygende. Førstnævnte gør sig fremragende som comic relief, mens sidstnævnte leverer en meget inderlig og varm præstation som helt essentiel i rollen som den forstående mor.

Copyright: Reel Pictures

Kameraarbejdet er, i stærkt samarbejde med filmens klipning, helt fænomenalt. Det er gennem kameraføringen, at vi virkelig bliver sat i Danielles sted og får lov at føle, hvor klaustrofobisk og angstprovokerende denne Shiva er for vores hovedperson.

Med skæve close ups af utallige familiemedlemmer, der alle stiller de samme irriterende spørgsmål, formår kamera arbejdet virkelig at ramme en dybt ubehagelig nerve, som alle unge mennesker, der nogensinde har været til et familiearrangement, kan relatere til. Det er gennem det visuelle sprog, at filmen ophøjer solide scener til at være decideret stærke og yderst effektfulde.

Brugen af musik og lyd i ‘Shiva Baby’ fortjener også stor ros. Filmen bryder flere gange genrekonventioner og bruger musik, der mest af alt minder om noget fra en psykologisk gyser for at underbygge Danielles sindstilstand i filmen. Dette fungerer utroligt effektivt og virker dejligt originalt i en genre, som ellers sjældent tager de store chancer. Generelt må filmens lydbillede siges at supplere det visuelle udtryk forrygende.

'Shiva Baby' udkommer i danske biografer d.7. oktober
‘Shiva Baby’ er en imponerende debut med en utrolig stærk og ikke mindst vigtig fortælling. Spillet er godt og særligt bredden i karaktergalleriet er med til at skabe en utrolig underholdende og medrivende filmoplevelse. Filmens visuelle udtryk er næsten ikke til at sætte en finger på og er i samarbejde med klipningen og brugen af lyd helt essentiel for, at filmen fungerer så godt, som den gør. Alt i alt er ‘Shiva Baby’ en utrolig selvsikker og imponerende instruktørdebut og med denne fortjener Emma Seligman titlen som en af de mest spændende nye instruktørtalenter.
Din bedømmelse0 stemmer
4