The Suicide Squad "Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk"
Copyright: Warner Bros. Pictures & DC Comics

Filmanmeldelse: The Suicide Squad

Din bedømmelse5 stemmer
4

Det er efterhånden 5 år siden, at superheltegiganten DC første gang forsøgte sig med en ‘Suicide Squad’ film. Dengang fik filmen en hård medfart, og nu har DC på rekord kort tid rebootet filmen. Denne gang er det med James Gunn i instruktørstolen, der tidligere har haft succes med ukonventionelle superhelte i Marvels ‘Guardians of the Galaxy’.

Da et militærkup på en lille Sydamerikansk ø pludseligt giver en farlig militia kontrol over et supervåben af udenjordisk natur, samles et hold af verdens mest notoriske superskurke for at tilintetgøre våbnet, imod at få fjernet 10 år af deres straf.

‘The Suicide Squad’ er alt det, vi blev lovet men aldrig fik, i den første film. Et vaskeægte superskurke ekstravaganza med psykopater i spandex og masker, der forsøger at redde verden, alt imens de alle kæmper med deres appetit for ondskab og kaos. Filmen er ganske enkelt skamløs og tager konstant beslutninger, der bare ikke er tilladte i superheltefilm og det er så forbandet befriende og underholdende. Allerede fra filmens anslag bliver vanvidstonen lagt, og efter at filmens titelskilt skrives i blod fra en af karakterernes nyligt eksploderede hoved, kører filmen afsted med 120 i timen og ser sig aldrig tilbage.

Filmens vanvittige udgangstempo er dog også dens akilleshæl. Det er måske urimeligt at forvente, at en film på over 2 timer kan opretholde samme tempo i dens fulde spillelængde, men i filmens anden akt falder tempoet en del. Det er der jo som sådan intet galt i, men når det ligger imellem en usædvanligt hæsblæsende begyndelse og slutning, fremstår det nærmest stillestående og som noget fra en anden film. Der er dog stadig nok vanvid i ‘The Suicide Squad’ til, at det aldrig bliver decideret kedeligt.

‘The Suicide Squad’ er besat af en sjov blanding af store stjerner og nye ansigter. Margot Robbie brillerer igen i rollen som Harley Quinn, imens Idris Elba er solid i rollen som Bloodsport – holdets leder. Daniela Melchior som “Ratcatcher 2” er filmens største overraskelse og i rollen som en superskurk, som de færreste nok har et forhold til, formår hun alligevel at stjæle spotlightet i størstedelen af filmen. Med andre ord har ‘The Suicide Squad’ et ensemble cast, som  fungerer og som i høj grad bidrager til filmens underholdende kaotiske natur.

Min eneste anke kommer i form af samspillet mellem Bloodsport(Idris Elba) og Peacemaker(John Cena). Meget af filmens humor er nemlig bundet op på dynamikken imellem disse karakterer, og det bliver  en smule ligegyldigt og generisk, hvilket er synd i en film, der ellers lever så meget i kraft af dens uendelige originalitet.

‘The Suicide Squad’ er filmet storslået og flot – så på den måde skiller filmens visuelle side sig ikke ud fra lignende superhelte blockbustere. Dog er James Gunn alligevel visionær nok til at inkludere små finurligheder i filmens kamerasprog, som bliver et frisk pust i en genre, der ellers sjældent tør tage de store chancer. Særligt filmens titel skilte er gennemførte og originale og er med til at give filmen endnu mere personlighed. Og selvom det måske ikke er visuelt, at filmen virkelig skiller sig ud, så er det tekniske arbejde solidt, og filmens store action set pieces løses glimrende.

James Gunn blev med ‘Guardians of the Galaxy’ anerkendt som en instruktør, som virkelig mestrer at bruge populærmusik i sine film. Han er sidenhen forsøgt efterlignet utallige gange, blandt andre DC’s andre superheltefilm, men i ‘The Suicide Squad’ er det  tydeligt, at det er Gunn, der sidder i instruktørstolen. Brugen af musik er glimrende hele vejen igennem, og barren sættes tårnhøjt allerede i filmens første sekunder, når Johnny Cash skyder filmen i gang med Folsom Prison Blues

Det resterende lydbillede er ganske solidt og er lige så storslået og gennemført, som man kan forvente det af en film til 150 millioner dollars. Dog uden den samme grad af personlighed, som gør resten af filmen så elskværdig.

'The Suicide Squad' har dansk biograf premiere d.5. august
'The Suicide Squad' er det vanvittige superskurke extravaganza vi alle håbede den første film ville være. Et fremragende ensemble cast og et dejligt uforudsigeligt og originalt plot resulterer i en vildt underholdende og ikke mindst forfriskende film i en ellers meget forudsigelig genre. Man kunne dog have ønsket sig, at James Gunn var gået planken ud og havde spredt vanviddet ud på kamerasproget og lydbilledet også. Alt i alt er 'The Suicide Squad' dog en helt igennem vild og unik filmoplevelse.
Din bedømmelse5 stemmer
4