Cr: ©2021 SPAI.

Filmanmeldelse: Wish Dragon

Sidst opdateret:
Din bedømmelse4 stemmer
3

Hvad sker der, hvis man nyfortolker den klassiske historie om Aladdin og sætter den i et moderne Kina? Så får man Ønskedragen, som kan streames nu på Netflix.

Din, en studerende fra arbejderklassen, længes efter at få kontakt til sin bedste barndomsven, Li Na, som nu er en del af overklassen. Efter han møder Long, den magiske ønskedrage, der giver ham tre ønsker, bliver dette endelig muligt for ham. Deres rejse sammen lærer dem begge, hvilke værdier der virkelig er vigtigst i livet.

For det første værdsætter jeg den asiatiske repræsentation og det fuldt ud asiatiske cast. De udfører et dygtigt arbejde og beviser, at man sagtens kan finde en skuespiller med samme etnicitet som den animerede karakter. De understøtter hver især deres karakterers personlighed ud fra baggrund og motivation, og måden de komplimenterer hinanden på er unægtelig.

Long er tydeligvis inspireret af Disneys Genie både i animation og præstation, men uden at være en direkte kopi. Modsat Genie, er Long eksempelvis ikke hjælpsom, men en kynisk, selvcenteret drage, der bare vil have sin opgave overstået hurtigst muligt. Dette er et af de komiske twist Ønskedragen giver den klassiske lampeånd. Filmen prøver ikke at benægte, at den ikke stammer fra en original idé eller er just nytænkende. Alligevel formår den at putte et moderne spin på historien og adskiller sig nok til at være sin egen fortælling.

Din og Long har en virkelig god kemi, hvilket underbygger filmens fokus på venskaber og forhold generelt.  Jeg værdsætter i høj grad, at netop dette (og sociale klasser) er filmens temaer. Det er forfriskende, da dette nemt kunne være blevet en kærlighedshistorie. Derfor ærger det mig også lidt, at det alligevel lidt bliver netop dette til sidst i filmen, skønt det dog ikke er fokuspunket. I stedet ville jeg ønske, at vi havde fået en smule mere indblik i Din og hans mors forhold. Vi forstår, at det er kompliceret med en mor, der arbejder hårdt for at forsørge sig selv og sin søn og skabe gode kår for ham, og en søn, der er studerende, men ikke prioriterer sin skolegang og overser, alt det, hans mor prøver at gøre for ham.

Ønskedragne

Havde dette været uddybet mere, havde skurkene også nemt kunne være fjernet helt fra historien. Jeg vil vove at påstå, at dette stadig kan gøres, da de intet formål tjener. Disse har tydeligvis været en eftertanke for forfatterne og er blot til stede for at skabe noget spænding samt et billigt grin. De fremstår endnu fladere efter at have hørt Longs historie, og man kan heller ikke ligefrem kalde dem unikke – en seriøs leder og sine to “mindre begavede” ledsagere, how original. Jeg bliver lettere irriteret, hver gang de får skærmtid og delvist også nu bare af at skrive om dem.

Sony kunne sagtens have inkorporeret noget spænding uden disse skurke. Og det formår den også! Konflikterne mellem Din og Li Na og Din og hans mor kunne have været uddybet og dermed skabt den drama og klimaks, man i stedet valgte at spilde på skurkene. Her missede de en chance for at ramme et mere modent publikum, som Disney/Pixar formår at gøre.

Ønskedragen har dog stadig sine rørende øjeblikke og den giver allerede i introduktionen et godt indtryk med Din og Li Na som to charmerende hovedkarakterer med rigtig god kemi. Dette understøttes af animationen. Selvom den ikke er af højeste kvalitet -hvilket er skuffende, da samme studie netop har leveret The Mitchells vs. The Machines – giver den stadig en følelse af varme og nostalgi.

'Ønskedragen' Kan ses nu på Netflix
Ønskedragen er en nyfortolkning af Aladdin sat i det moderne Kina. Filmen er stadig sin egen og giver en følelse af varme og nostalgi. Selvom den fokuserer på nogle interessante emner, udnytter den ikke dette nok, og det er en tabt mulighed for at fortælle en dybere historie.
Din bedømmelse4 stemmer
3