Serieanmeldelse – Arrow Sæson 5

DC’s serier er de eneste serier jeg rent faktisk følger. Og det er ikke fordi jeg synes de er de mest dybdegående, kreative og eftertænksomme. Men det er de eneste der har holdt mig fast siden jeg begyndte at se dem for 2 år siden, og selv efter fjerde sæson af Arrow, som jeg virkelig ikke synes var god, vendte jeg alligevel tilbage og fulgte med i endnu omgang.

Til min store lykke tog denne sæson en tur væk den magiske, overnaturlige retning, som fjerde sæson havde vist sig som, og endnu bedre tog det samtidig serien tilbage til sine originale meget mørkere rødder som jeg virkelig nød i første sæson. Desværre holder sæsonen det ikke oppe hele vejen igennem.

Sæsonen har samme opsætning som de tidligere, hvor vi hopper frem og tilbage mellem nutiden og Olivers tid, hvor han var forsvundet og derfor anmelder jeg de to tider hver for sig.

01_Arrow
Stephen Amell & Dolph Lundgren – rackcdn.com

“5 years ago”

Sidst vi Oliver i denne tid havde han lige overvundet sin magiske fjende på Lian Yu, men han havde lavet et løfte til en af sine venner og befinder sig nu i Rusland for at opfylde dette. Og kort sagt synes jeg ikke om denne omgang af flashbacks. Hele ideen med at Oliver nu er i Rusland synes jeg slet ikke giver mening, og konstant tænkte jeg bare på hvordan han skulle lande tilbage på Lian Yu, så det hele passede med at hun skulle findes der når sæsonen sluttede.

Og hele den ide klarer de bare ikke særlig godt. Jeg synes slutningen føltes tvungen og usammenhængende. Vi får lidt baggrund til hvordan han virkelig blev The Arrow, og den del er da også god, men jeg føler ikke at historien i denne del fanger mig ordentligt og det er i bund og grund en virkelig kedelig og ulogisk afslutning på hele denne flashbackrejse, som eller fungerede rigtig godt i de 3 første sæsoner (Nej, den fungerede heller ikke i sæson 4).

”Nutiden”

Heldigvis fungerer denne del af historien langt bedre. Som sagt tidligere vender serien lidt tilbage til sine originale mørkere rødder og hele sæsonen handler om hvad de valg, som Oliver tog i første sæson, nu har ført til. Vi får samtidig en masse nye karakterer ind i serien. Det føler jeg dog desværre ikke fungerer lige så godt. Ikke hele tiden i hvert fald. For det første ser jeg slet ikke grunden til at disse til at disse karakterer skal med som fyldestgørende. Producerne lader til at have haft lidt for travlt med at få dem skrevet ind i serien, så det føles hurtigt unaturligt. Når det så er sagt er halvdelen af disse nye karakterer dog virkelig fede. Desværre er det bare også de to karakterer der bliver brugt mindst gennem sæsonen. Virkelig ærgerligt.

Nu skal det heller ikke lyde udelukkende negativt. I bund og grund en rimelig god sæson der tager en masse spørgsmål op, og så er fjenden gennem sæsonen virkelig fed.

02_Arrow
Team Arrow – denofgeek.com

Ekstramateriale

Ekstramaterialet til denne sæson er ikke noget nyskabende og holder sig meget i stil med hvad de andre bød på. Der er de obligatoriske slettede scener samt en gag reel. De er, som sådan nogle nu engang er, så det kan man ligge i hvad man vil.

Der er en ca. 10 minutter lang video om de nye karakterer, og hvorfor de valgte dem. Den er egentlig okay. Det ville dog have været fedt at hører lidt mere om disse karakterers baggrund i tegneserierne, så dem der kun har set serien ville forstå lidt bedre hvem det er vi har med at gøre.

Derudover er der en video der går bag om crossoverepisoden med Flash og Legends of Tomorrow. Denne er i princippet anden del af tre, hvor første “afsnit” af dokumentaren er på Flash sæson 3 og tredje del er på Legends of Tomorrow sæson 2.

Som den sidste BTS-video er der et afsnit hvor de taler om fjenden og hvorfor han gør som han gør. Jeg ser ikke helt ideen bag denne, da man egentlig ikke får noget at vide, udover det man har fundet ud af ved at se sæsonen.

Sidst, men ikke mindst er der det vigtigste; Arrow-panelet på San Diego Comic-Con 2016, hvor de taler om denne sæson. På mange måder ville man nok få mest ud af at se denne inden man ser sæsonen, men ligegyldig hvad elsker jeg at dette er noget de tager med på discen da det altid er noget af det jeg nyder at se mest – nu hvor jeg ikke har pengene til selv kan være der.