Filmanmeldelse: Creed 3

I 2015 genoplivede instruktør Ryan Coogler ‘Rocky’ franchisen med ‘Creed’. Han geninsprøjtede noget seriøsitet og drama tilbage til serien, hvilket havde manglet siden ‘Rocky 2’. Adonis Creed blev introduceret og Rocky fik lov at ære sin afdøde træner Mickey, ved selv at blive en bedre version af Mickey. ‘Creed 2’ manglede Coogler, og i min optik, røg charmen og seriøsitet og i stedet fik vi en overfladisk historie. Nu er turen kommet til tredje film i Adonis sagaen.  Det tredje afsnit i den succesrige franchise er Michael B. Jordans debut som instruktør. Er ‘Creed 3’ noget værd?

Adonis Creed (Michael B. Jordan) har domineret bokseverdenen i flere år og trives både i karriere og familieliv. En barndomsven, det tidligere boksevidunder Damian (Jonathan Majors), dukker op efter at have afsonet en lang dom i fængsel, og han er ivrig efter at bevise, at han fortjener en chance i ringen. Konfrontationen mellem de tidligere venner er mere end bare en kamp. Adonis sætter alt på spil mod Damian, som intet har at tabe.

‘Creed 3’ sætter en spændende præmis fra start. Adonis bliver konfronteret med sin fortid og tvinges til at gennemleve traumatiske oplevelser. På papiret lyder det som en mulighed for at dykke ned i en masse dramatik. Desværre er historien ikke så vel gennemtænkt, og filmens klimaks lider af et lidt for tynd manuskript. Det er dog primært Jonathan Majors, som redder ‘Creed 3’ med skabelsen af en af Rocky-franshisens bedste “skurke”. Manuskript-forfatterne Kennan Coogler og Zachary Baylin skal have stor ros for endelig at give Adonis Creed hans egen verden væk fra Rockys store skygge.

Først og fremmest vil jeg gerne fremhæve Jonathan Majors. Majors spiller Damien Anderson, som et kompleks mennesker fyldt med fejl, angst og had til en ven som han følt sig forladt af. Det kan ses på hele karakterens væsen, fra start til slut. Stor ros til Majors. Tessa Thompson skabte en nutidig og cool rolle, som var et kompetent modstykke til både Adonis og Rocky. Bianca får stadig lov til at udfordre Adonis. Jeg savner bare, at hun havde mere at lave i ‘Creed 3’. Sidst men ikke mindst, er der stor ros til Michael B. Jordan for hans evne til at skabe karismatiske og empatiske karakterer. Jeg savner dog lidt flere nuancer i rollen som Adonis. Killmonger fra ‘Black Panther’ er hans bedste rolle til dato. Der fik han lov til at udfordre sig selv. Jeg savner den Adonis jeg så i ‘Creed’. En Adonis, som var mere karismatisk og dog sårbar.

‘Creed’ er den floteste boksefilm nogensinde. Instruktør Michael B. Jordan, har virkelig gjort et godt stykke arbejde med visuelt at skille sig ud fra de andre Rocky/Creed film. Stor ros for brugen af IMAX, da det højner det visuelle kvalitet. Især i ringen ,når der kæmpes, er der lagt stort arbejde i visuelt at fortælle historien i ringen. Der bliver brugt slow-motion til stor effekt, og det er tydeligt at se inspirationen fra japanske-anime tegnefilm. Instruktør Michael B. Jordan har været inspireret af anime som Hajime No Ippo og Naruto.

Ludwig Göransson (hollywoods næste Hans Zimmer) skabte et lydbillede for ‘Creed’ som var i samme ånd, som hvad vi fik fra de andre Rocky-film, men som også formåede at være nutidig. Adonis fik sit eget tema, som var smukt og som ikke lød, som Rocky-genbrug. Ludwig Göransson vendte tilbage i ‘Creed 2’ og alt var stadig godt. Ludwig er væk i ‘Creed 3’, så jeg har ikke mere at skulle sige om dette punkt.

'Creed 3' - premiere 02. marts 2023
LÆSERNES BEDØMMELSE0 stemmer
4