Baby Driver, Ansel Elgort
Copyright: Wilson Webb - TriStar Pictures

Filmanmeldelse: Baby Driver

LÆSERNES BEDØMMELSE3 stemmer
6

Hvis du har fulgt bare en smule med i de artikler jeg har skrevet igennem tiden, vil du nok vide at jeg er rimelig stor fan af Edgar Wright, og han er da også blandt mine absolutte yndlings-instruktører. Det var derfor med høje forventninger at jeg tog ind og så hans første film i 4 år!

Baby (Ansel Elgort) er blandt de bedste når det kommer til getaway drivers, men han lider af tinnitus, og lytter derfor altid til musik. Han arbejder for en af de helt store skurke (Kevin Spacey). Men Baby har det ikke godt med det næste job, men hvis han ikke gør det vil det gå ud over hans kæreste (Lily James).

Noget af det vigtigste ved den her film er at det er en ORIGINAL historie. Den er ikke baseret, omskrevet eller inspireret af noget. Når man læser historien om filmen kan man måske tænke at det alligevel ikke er den mest opfindsomme historie, for er det ikke noget lignende man har hørt før? Det er det nok. men det er kun på papiret. Når man ser filmen føles det absolut ikke som noget man har set før.

Fra første minut er man fuldstændig fanget af filmen og man vil bare vide mere om hvad der vil ske videre hen (Og det er forresten 2 vildt fede scener filmen starter ud med). Og det fortsætter hele filmen igennem. Jeg havde på intet tidspunkt nogen anelse om hvad der ville ske i den næste scene, hvilket er virkelig rart. Jeg gættede ikke engang på hvad der ville ske, hvilket er noget jeg ellers altid gør. Et virkelig dejligt frisk pust.

Selvom det er klassificeret som en actionfilm, så er filmen jo skrevet af Edgar Wright, så den er selvfølgelig ikke fuldstændig humorforladt. Der kommer nogle fantastiske guldkorn på de helt rigtige tidspunkter, og de må virkelig virke, for jeg tror aldrig jeg har hørt alle anmeldere i biografen grine så højt på samme tid.

Der er virkelig blevet gjort noget for at få samlet et stjerne-cast, og selvom at navne selvfølgelig trækker folk til film, har jeg på fornemmelsen at det ikke har været tanken her, for alle skuespillere er som syet ind i deres roller.

Egentlig har jeg aldrig tænkt meget over Ansel Elgort, og synes ikke han har givet super fantastiske præsentationer i hverken ‘Fault in Our Stars’ eller ‘Divergent’-serien. Men den her gang giver han en virkelig solid præsentation, der fik mig til at se ham i et helt nyt lys. Fortsætter han på den måde har han muligheder for at være andet end den evige ungkarl i teenage-film.

Til at hjælpe Baby, er der selvfølgelig kærlighedsinteressen, som spilles af Lily James. Hun er ikke en skuespiller jeg kender meget til, men med det liv hun giver til rollen er jeg glad for at det ikke var Emma Stone eller Chloe Grace Moretz der løb med den rolle, som det eller var ved at gøre.

Ligeledes har vi Jamie Foxx, som har været i noget kedelig periode på det sidste (Min personlige mening), men også han giver en sjælden yderst kraftig præsentation. På samme niveau har vi også Jon Hamm der leverer en meget skræmmende karakter, man aldrig helt ved hvor er.

Til sidst har vi selvfølgelig Kevin Spacey, som giver sin klassiske præsentation ved at være den hårde ledertype. Dette kan selvfølgelig kaldes type-casting, men i dette tilfælde vil jeg bare kalde det perfekt casting.

Visuelt, musik og lydbillede

Se nu kommer vi over i noget af det der gør filmen endnu mere speciel. Normalt plejer vi at have 2 forskellige kategorier til det visuelle og musikken, men i den her film har det så meget at gøre med hinanden at det simpelthen ikke giver mening at skrive det sådan.

Hele filmen er bygget op omkring ét stort soundtrack der består af over 30 nøje udvalgte sange. Og hvad disse sange gør er at de binder hele filmen sammen, for langt størstedelen af filmen er fuldstændig koreograferet så det passer til rytmen i musikken. Alt fra de store action scener med biljagter og skudepisoder til de mindre mere stille og rolige scener. Gearskift, udskridninger, pistolskud og folk der går på gaden er alt sammen sammensat så det passer til rytmen i den valgte sang, som Baby lytter til på det tidspunkt. Det er intet mindre end vildt fedt at se og høre. Og som om det ikke er imponerende nok er mange optagelser flere minutter lange, og de passer alligevel. Tør ikke at tænke på hvor svært det har været at optage, men kæmpe respekt herfra for det.

Denne måde at lave filmen på, giver den en helt speciel følelse, og får den til at glide frem som nålen der glider henover en LP-plade. Jeg glæder mig allerede til at se filmen igen, for jeg er sikker på at jeg missede flere guldkorn, for action-scenerne er både virkelig fede og ikke mindst flotte, så man helt kan glemme at man også skal lytte med. Hvilket nok også har noget at gøre med, at lyd og billede flyder så godt sammen.

Nåh ja, så synes jeg også lige det skal nævnes at alle bil-scenerne er optaget uden nogen brug af green-screen, hvilket er noget man godt kan se. Man kan ikke genskabe rigtig fysik på en computer, så at se den røde Subaru glide ind og ud mellem politibilerne bliver bare ekstra flot.

Jeg kan virkelig ikke sætte en finger på den her film. Den er intet mindre end i topklasse på alle fronter. Hvis du hungrer efter en original film, som giver den godt gas, men stadig giver en historie som man kan føle med, skal du se den her film lige nu. Musikken og det visuelle bliver blandet perfekt sammen, og selvom den er defineret som en actionfilm er den så meget mere. Den eneste grund til at du ikke skulle se den her film, er hvis du hader musik, originale historier, genial komik og flotte billeder.
LÆSERNES BEDØMMELSE3 stemmer
6