Vi er alle vilde med ..." /> Filmanmeldelse: Elysium - Filmpuls

sci-fi Elysium Poster med Matt Damon

Skrevet den 15 august, 2013 | af Jeppe Andersen

0

Filmanmeldelse: Elysium

Sci-fi krydret med relevante temaer.

Vi er alle vilde med sci-fi film på Filmpuls, så vi så meget frem til at se Elysium med Matt Damon i hovedrollen. Jeg kan allerede afsløre nu, at vi bestemt ikke blev skuffet! Du kan se traileren her.

Neill Blomkamp (District 9) er tilbage i sci-fi genren med Elysium, hvor han både står for manuskript og instruktørrollen.

Elysium betyder paradis på latin, og i følge græsk-romersk religion er Elysium de saliges øer, lykkelandet, hvor særligt udvalgte lever evigt. Modsat det mørke dødsrige Hades.

Billede af rumstationen Elysium der svæver rundt om jorden.

I filmen er vi i år 2154, hvor Elysium er en rumstation for den ypperste velhavende overklasse, der lever i et slags paradis. Resten af befolkningen lever stadig på Jorden, som er blevet ekstremt overbefolket og forurenet. Jordens ressourcer er ved at være brugt op. Alle er desperate for at undslippe fattigdommen, så alle hustler sig igennem livet, for at få det bedste ud af ingenting.

Matt Damon spiller hovedrollen i Elysium.

Vi følger Max (Matt Damon), der har en fortid som biltyv, men prøver nu at få livet til at hænge sammen på lovlig vis. Han kommer desværre ud for en arbejdsulykke, og bliver derfor nødt til at komme op til Elysium for at blive kureret. Problemet er bare, at forsvarsministeren Delacourt (Jodie Foster) styrer med hård hånd, hvem der får tilladelse til at komme til Elysium. Delacourt vil beskytte denne nye civilisation, utopia, for enhver pris; og hun har indset at ressourcerne er knappe, og ligesom med Jorden vil for mange mennesker ødelægge paradiset Elysium.

Max har seks dage tilbage, og tilslutter sig derfor gangsteren Spider (Wagner Moura), der vil hjælpe Max med at komme op til Elysium, hvis han påtager sig en livsfarlig mission. Max er meget fokuseret på at blive helbredt, men tilfældet vil, at det ikke kun kommer til at handle om Max, men om muligheden for at ændre hele magtbalancen mellem eliten på Elysium og resten af Jordens befolkning.

Neill Blomkamp bekymrer sig for verdenen omkring sig, hvilket vi allerede så i hans debutfilm ‘District 9’; og det forsætter han med at vise i Elysium. Det er meget relevante temaer som Neill Blomkamp hiver frem i filmen ‘Elysium’, og et interessant perspektiv han portrætterer. Først og fremmest behandler han temaer som klassesamfund, rig og fattig, hvilket er et meget skræmmende fremtidsbillede.

Jodie Foster spiller forsvarsministeren Delacourt på rumstationen Elysium

Det er også interessant, hvordan han fremstiller Delacourts synspunkt om at forsvare Elysium, hvilket på en måde giver mening; men samtidig er det vel ikke fair, at de riges stræben for magt og succes skal betales af de fattige. Som undertema dertil, så stilles der også spørgsmål til menneskets natur i form af egoisme, hvilket bliver fortalt fra flere perspektiver.

Kamp robot i Elysium

Vi var også alle tre begejstret for temaet, om mennesket og maskinen kan leve sammen. Neill Blomkamp skildrer en meget kritisk vision, som tager afsæt i et af menneskets vigtigste karakteristika, nemlig følelser som maskinen endnu ikke kan simulere. Temaet er blevet indkapslet i historien på en meget elegant måde, der samtidig bidrager til selve historien.

Elysium har en god historie med fede actionscener, og samtidig indeholder historien relevante temaer, der får en til at tænke over fremtiden. Der er dog nogle huller i filmens historie, hvor vi undre os lidt over, hvordan Neill Blomkamp kan acceptere det. Fx har Max seks dage tilbage inden hans indre organer visner, og i den periode når han at få en vanskelig operation, der giver ham XO suiten; dvs. han er super fresh uden nogen form for smerter efter operationen, der i filmen citeres for at være livsfarlig og gøre mega nas! Der er flere ting, men dem vil vi ikke afsløre her, da det kan være spoilers.

Efter filmen talte vi også om, hvorfor alle hollywood film altid skal have “The Special One”, der skal redde verdenen. Det er lidt pudsigt, at Max der hverken er trænet til kamp eller noget, skal redde Jordens befolkning, og det hele afhænger mere eller mindre af ham. Det er ikke fordi, at plottet ikke virker i filmen, men vi spørger bare os selv, “hvorfor?!”. Specielt Elysium kunne sagtens have klaret sig uden at køre så meget på “the chosen one”.

Stjernerne på rollelisten er Matt Damon og Jodie Foster, der spiller henholdsvis Max og Delacourt. De spiller begge en solid præstation, hvor der ikke kræves det helt store til deres roller. Jodie Fosters karakter skal være den her elegante person, der taler fransk og andre verdenssprog, men samtidig er benhård, når det kommer til at beskytte Elysiums borgere. Max er drengen fra børnehjemmet, der er blevet voksen, og kæmper for et værdigt liv i slummen på Jorden. Max drømmer om at bo på Elysium, og har stadig følelser for sin barndomsveninde Frey.

Matt Damon (Max) og Sharlto Copley (Kruger) kæmper i filmen Elysium

De to helt store lyspunkter af skuespillere var de lidt mere ukendte Sharlto Copley (District 9) og Wagner Moura (Tropa de Elite 1 og 2). Sharlto Copley spiller sydafrikaneren Kruger, der klarer det beskidte arbejde for Delacourt. Kruger er eks-special forces, der er meget effektiv og handlekraftig. Copley er med til at give Kruger en vildskab uden lige, og man føler, at han er en tikkende bombe, der kan eksplodere hvornår det skal være. Derudover tilfører Copley også en vis kækhed til karakteren, der passer perfekt sammen med den sydafrikanske accent. Det kan diskuteres om Sharlto Copley går overboard til sidst i filmen, og gør Kruger til lidt for meget en tegneserie skurk.

Wagner Moura som bandeleder Spider i filmen Elysium

Wagner Moura giver karakteren Spider, den aura af respekt en gangster boss skal have, men samtidig fornemmer man også en følsom mand, der måske bare får det bedste ud af sin egen situation, men også har et formål med sine kriminelle handlinger. Spider er en karakter som vi alle faldt mere og mere for.

Vi kan heller ikke komme uden om William Fichtner, der jo er en meget anerkendt og respekteret skuespiller. Han gør det han skal gøre, og han har heller ikke mulighed for at folde sit repertoire ud med rollen, hvilket er helt fint i forhold til filmen.

Alice Braga (Frey) og Diego Luna (Julio) spiller Max’s veninde (kærlighed) og gode ven. De gør det begge også rigtig fint, og de formår i hvert fald at rive en med og heppe på deres karakter. Alice Braga er også en af dem, som har det udefinerbart ekstra/x-faktor, hun fortryller dig med hendes charme, søde øjne og smil; hvilket er vigtigt i forhold til Frey rollen.

Det Neill Blomkamp gør så godt med filmen, er at det hele ser så virkeligt og realistik ud; ligesom han gjorde med ‘District 9’. Der er helt sikkert kærtegnet for detaljen, hvilket vi på Filmpuls er begejstret for! Det er Weta Workshop som står bag concept designet og fysiske artefakts, som er meget anerkendte i branchen. De har bl.a. også stået for  ‘Avatar’, ‘Lord of the Rings’, ‘The adventures of Tintin’ og senest alle tre ‘Hobbit’ film.

Krugers rumskib i Elysium

Hvis du tænker over det, så er alle teknologier i filmen bare videreudviklet til fremtiden. Det er teknologier, som mennesket allerede arbejder på i dag. Det er en interessant vision af Neill Blomkamp omkring fremtidig liv i rummet. I dag bor og arbejder der seks astronauter på en international rumstation ca. 400 km over Jorden. Robotter er også en udvikling som flere og flere interesserer sig for, i mens de første XO suits allerede bliver testet af det amerikanske militær. Vi ser allerede teknologier inden for XO suits til handicappede, der hjælper dem med at bevæge deres lemmer. Det er en meget flot og virkelighedstro film, der også giver os publikum tid til at nyde de flotte detaljer, som vi synes tit bliver overset i sci-fi film.

Vi kunne rigtig godt have tænkt os, at musikken blev prioriteret lige så højt som det visuelle og historien. Det er jo en rigtig fed sci-fi koncept film, så ærgrer vi os over, at Neill Blomkamp ikke har fået produceret en score, som bliver brugt igen og igen, med lidt omstrukturering til forskellige situationer, der er med til at give en konsistens i lydbilledet, og holder en fanget.

Dermed ikke sagt, at musikken og det generelle lydbillede er dårligt, slet ikke. Lydbilledet er fint, og musikken til tider bombastisk når der er action. Det minder mig lidt om ‘Bane’ musikken til ‘The Dark Knight Rises’. Vi savner dog lidt konsistens, som vi nævner ovenfor, og derfor kan vi ikke give topkarakter til Musik og Lydbillede. Vi savner lidt koncept musik, der kan gå hen at blive ikonisk som i fx ‘Star Wars’, ‘Indiana Jones’, ‘Blade’ og ‘Mission Impossible’.

Filmanmeldelse: Elysium Jeppe Andersen

Elysium - premiere den 15. august 2013

Kort fortalt: Elysium har en god historie med fede actionscener, og samtidig indeholder historien relevante temaer, der får en til at tænke over fremtiden. Elysium er helt sikkert en af de bedre sci-fi film over de seneste år, og vi kan varmt anbefale at se den i biografen pga. de flotte visuelle billeder.

4.9

Historien er altid vigtig, Nolan, Tarantino og David Fincher er fantastiske og så er verdens sjoveste film Dum & Dummere.