Copyright: HBO nordic

Filmanmeldelse: Friends: The Reunion

LÆSERNES BEDØMMELSE4 stemmer
5

Den længe ventet Friends Reunion er her. Snakken om en reunion har været undervejs i mange år – og mange har spekuleret i, om vi ville få lov at se hvor Rachel, Ross, Monica, Chandler, Joey og Phoebe var henne i deres liv i dag. Dette er dog ikke tilfældet – hvilket jeg tror mange er taknemlige for. I stedet har vi med ‘Friends: The Reunion’ fået en film/et særafsnit, hvor vi får lov til at gå bag om den fantastiske serie.

Skuespillerne bag de ikoniske Friends-karakterer, Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry og David Schwimmer, mødes her 17 år senere. De snakker om hvordan tiden under optagelserne til serien var og hvad den har betydet for dem. Igennem 1 time og 45 minutter kommer vi bag en lang række ikoniske øjeblikke, ser skuespillernes fantastiske kemi og får besøg af en lang række gæster, herunder Justin Bieber, David Beckham, Lady Gaga og BTS.

‘Friends: The Reunion’ føles som en gave til alle fans af en af tidens største tv-serier. Som fan selv, føler jeg en enorm varme igennem hele filmen/afsnittet – nostalgi, latter, sympati og kærlighed vælter over mig, i takt med at jeg let glider igennem den ene sektion efter den anden.

Filmen byder på mange forskellige segmenter, uden nogen egentlig sammenhæng eller et tydeligt narrativ – men det gør ikke noget, at der ingen tydelig struktur er, for jeg er underholdt fra første minut! Vi ser skuespillerne besøge de gamle kulisser, vi ser dem blive interviewet af James Corden foran springvandet fra titelsekvensen og vi ser dem sidde om et bord, imens de læser og gen-spiller nogle af de mest ikoniske scener. Vi møder også forskellige kendte, som fortæller om deres oplevelser med serien og vi hører fra skaberne bag serien, og får bagom viden om bl.a. hvordan skuespillerne blev castet. Derudover får vi gamle bag om-klip fra optagelserne og ser enormt morsomme bloopers. Filmen indeholder altså en lang række forskellige koncepter, men heldigvis bliver det aldrig forvirrende. I centrum står de seks skuespillere, som skinner på samme måde, som da de for mere end 17 år siden, indspillede episoderne til ‘Friends’.

Copyright: HBO nordic

Jeg er overvældet over den sympati jeg føler for de seks skuespillere, og hvor enormt ægte deres tætte forhold virker. Efter så mange år, føles det næsten som om, at det ér Rachel, Ross, Monica, Chandler, Joey og Phoebe der mødes – og ikke de ægte skuespiller bag. Jeg tror på at de holder af hinanden og har et helt unikt bånd, og jeg tror på de mange tårer og følelsesladet fortællinger de deler. Utroligt nok, ender jeg med at holde lige så meget af skuespillerne, som jeg gør af deres Friends-roller. Især Matt LeBlanc er bare helt igennem skøn, og virker som det sødeste menneske nogensinden. Skuespillernes personligheder og troværdige oprigtighed, bærer i høj grad filmen, og gør at man overraskende nok på ingen måde bliver skuffet – man føler ikke, at ens billede af Friends er “ødelagt”, som man ellers ofte kan føle, når man kommer bag om scenen og ser hvordan de “ægte” mennesker bag er.

Undervejs kommer der også nogle ret vilde afsløringer og nogle skøre gæste-optrædener. Jeg vil naturligvis intet afsløre her, men glæd jer! De forskellige bag om-klip føles som en gave og det er helt fascinerende at se bag om eller fraklip fra nogle af de ikoniske scener, som jeg har set mindst 20 gange.

Hvis du er i tvivl efter at have læst så langt, så ja, jeg vil uden tvivl anbefale ‘Friends: The Reunion’.

'Friends: The Reunion' - kan ses på HBO nordic fra 27. maj
En god bunke nostalgi og enormt meget kærlig varme for de seks skuespillere bag Friends-serien kommer væltende over dig, imens du ser 'Friends: The Reunion'.