Serieanmeldelse: Lust

Som den første skandinavisk producerede serie under HBO-brandet, kan man kun forestille sig, der har lagt et vis pres på skaberne af ‘Lust’. På en gang kan den både siges at skulle ligge niveauet og bane vejen for fremtidige skandinavisk producerede serier under brandet.

Spørgsmålet er så, om den lykkes med det?

Serien kan streames på HBO Max.

I ‘Lust’ følger vi veninderne Annette, Ellen, Nadia og Martina som alle er i midt 40’erne. De forsøger at navigere deres sex og kærlighedsliv som midaldrende kvinder i et patriarkalsk samfund. Venskab og sex er i centrum. “Lust” minder om serier som ‘Desperate Housewives’ (2004), ‘Sex and the City’ (1998), og hvad fortsættelsen ‘And just like that’ (2021) prøvede på at gøre.

Sæsonen tager i sine 8 afsnit mange vigtige emner op. Da kvinderne er i centrum, er det først og fremmest deres seksualitet, at leve i et patriarkalsk samfund og seksuelle krænkelse. Men også racisme, køn og at se ens omverden forandre sig, uden at vide om man kan, eller har lov til at følge med.

Serien starter med en række humoristiske og ærlige scener, hvor vi en efter en bliver præsenteret for de fire veninder. Vi forstår med det samme hvem de fire kvinder er, og hvilken tone serien ønsker at ramme. Man føler sig derfor hurtigt i trygge hænder med ‘Lust’.

Seriens væsentlige lag af legende, fjollende, logik skaber en stærk kontrast til det ægte og jordnære der pryder serien. Denne stil gør, at de mange vigtige emner leveres med humor, forståelighed og på en ofte enkel og subtil måde. Her skal skuespilspræsentationerne også nævnes. Hovedrolleindehaverne Sofia Helin (Anette), Julia Dufvenius (Ellen), Anja Lundqvist (Nadia) og Elin Klinga (Martina) gør det alle suverænt. Med deres præsentationer er det svært som seer ikke at forelske sig i kvinderne, deres venskab og de ofte absurde situationer de finder sig selv i.

Fotograf: Johan Paulin

Selvom kvinderne og deres problemer er i centrum, skal seriens portrætteringer af hovedrollernes mænd og kærlighedsinteresser også roses. I starten af serien virker de som stereotypiske tåber, som vi særligt kender det fra 90’er sitcoms. Som serien udvikler sig, bliver de dog til dybere karakterer, som også selv går gennem deres egne problemer med livet som midaldrende.

Dog kammer den legende, fjollende logik til tider over. Særligt henimod sæsonafslutningen, er der scener og karaktere der føles for absurde i forhold til resten af seriens tone. Dette tager desværre en smule fra oplevelsen. Andre gange rammer serien desværre også ved siden af med de emner den bringer på banen. Her ses blandt andet en lidt uheldig samtale om forskellen mellem biseksualitet og panseksualitet.

'Lust' sæson 1 kan streames på HBO MAX
'Lust' lykkedes for det meste at balancere sin komik med de mange vigtige emner den tager op. Stærkest i serien er venskabet mellem de fire kvinder. Selvom første sæson ikke er perfekt, er det svært ikke at glæde sig til at komme tilbage til dette venskab i en forhåbentligt næste sæson. Binging-faktoren er desuden stærk med dens i alt knap 4 timers spilletid.
Din bedømmelse12 stemmer
4