Copyright: HBO Max

Serieanmeldelse: The Time Traveler’s Wife

Bogen ’The Time Travelers Wife’ blev allerede tilbage i 2009 filmatiseret af Robert Scwhentke. Denne gang har  Steven Moffat kastet sig over bogen. Det er dog ikke første gang, Steven Moffat har arbejdet med historien. Han har tidligere været showrunner på tv-serien ’Doctor Who’. Her lod han sig første gang inspirere i afsnittet ’Girl in the Fireplace’, og senere i forholdet mellem Doktoren selv, og hans kone River Song.

Selv har jeg ikke hverken læst bogen eller set filmatisering fra 2009. Til gengæld er jeg kæmpe ’Doctor Who’ fan. Med den viden, at dette var en bog som særligt havde inspireret Moffat i hans tid på ’Doctor Who’, havde jeg derfor mere en forventning baseret på dette, en bogen som adaption.

Serien kan streames på HBO Max

Copyright: HBO Max

Hvad handler den om

Henry er en tidsrejsende. Desværre er det ikke noget han selv kan styre. Når det sker, hopper han  desuden frem og tilbage i tiden uden hans tøj på. Clara er er almindelig kvinde gift med Henry.

Clara møder første gang Henry – hendes ”impossible man” – som 6-årig. Henry møder første gang Clara, da han er 27 år, og hun er 20. På denne måde har de sammen skabt et tidsloop, og formet deres kærlighed og forhold til hinanden, på tværs af tid og rum.

Copyright: HBO Max

Vil jeg anbefale den

Jeg havde forventet en finurlig, melodramatisk, eventyrlig kærlighedshistorie baseret på Steven Moffats tid som showrunner på Doctor Who. Om det er denne tone bogen går efter, ved jeg med gode grunde ikke. Men som en der havde disse forventninger til showet, kan jeg allerede nu sige, at jeg ikke var skuffet. Showet lever op til forventninger næsten hele vejen.

Som sagt er det desværre kun næsten. I ep.3, sker der noget som simpelthen er for mørkt og ude af trit med resten af serien. Man bliver revet ud af den eventyrlige følelse, serien hidtil har levet i. Her menes ikke, at serien ikke på andre tidspunkter kommer nogle mørke steder hen, men i denne episode er det på en så uinspireret og upassende måde, at det misser sin egen tone fuldstændigt.

Moffats kedelige tendens med at skrive kvinder der er for seksualiserede og Manic pixie dream girl agtige ses dog også her, foruden hans tendens til at synes det er lidt for sjovt når kvinder slår mænd.

Mange vil nok først hæfte sig ved, at Clara første gang møder Henry som 6-årig. Dette er også noget showet selv kommenterer på og joker med. Desuden er det som nævnt et tidsloop, foruden at tiden i showet er fastsat: man kan ikke ændre på noget (alligevel er der stadig fri vilje; din frie vilje vil bare altid vælge det samme). Samtidig er seriens visuelle side, som taget ud fra en 90’er eventyrsfilm. Musikken skaber og understøtter også dette. Kombineret med seriens finurlige, melodramatiske og eventyrlige tone, lykkes det derfor at sælge den bizarre kærlighedshistorien på en sød og fortryllende måde, fremfor ubehalige og upassende. For det meste ihvertfald.

Copyright: HBO Max

Moffat har som nævnt tidligere arbejdet på ’Doctor Who’, og er derfor ikke helt uvant med at arbejde med tidsrejse. At manden har en forkærlighed for ikke blot dette, men kærlighedshistorier ude af tidens trit, mærkes tydeligt. Tidsrejse virker bare så… sjovt i hans selskab, og ’The Time Travelers Wife’ giver masser af muligheder for at skabe både sjove, tankevækkende og ikke mindst hjerteskærende momenter med plotelementet.

Samtidig er det bare en virkelig smuk måde at se et forhold på; at blive kastet rundt i de gode såvel som de dårlige momenter. At følge et par som var ment for hinanden, simpelthen fordi de ville det, og fordi tiden ville det. Det er derfor svært ikke af lade sig gribe af historien, samt Clara og Henrys hvirvelvind af et forhold.

På trods af serien ikke er perfekt, er det svært ikke at blive begejstret for den. Overbærende melodramatisk, en fængende kærlighedshistorie, og følelsen af at blive grebet af et eventyr hvor virkelighedens regler og normer forsvinder og bliver udskiftet med ukendte andre, er en følelse man aldrig bliver for gammel til.

'The Time Traveler's Wife' kan streames på HBO max
Der er helt sikkert grund til allerede nu at glæde sig til anden sæson af ’The Time Travelers Wife’. Foruden at levere en unik twist på en kærlighedshistorie, skaber den en verden som er finurlig og som taget ud fra en eventyrs bog. På trods af den har nogle problematiske tendenser her og der og et enkelt afsnit der ikke helt passer ind, er resten så sjovt, fantasifuldt og ikke mindst rørende, at man ikke kan andet end at anbefale serien.
Din bedømmelse0 stemmer
4