Victim of love- læs anmeldelsen på filmpuls.dk
copyright: Jesper Isaksen

Filmanmeldelse: Victim of love

3

Kærlighed kan drive en til vanvid. Dette ses tydeligt i denne debut spillefilm af Jesper Isaksen. Isaksen er en rutineret herre, når det kommer til kortfilm, og hans kortfilm ‘No exit’ blev udvalgt af Ridley Scott og Michael Fassbender som semifinalist i Youtube kortfilmskonkurrencen YourFilmFestival. Nu er han klar med sin første spillefilm, men kan han løfte det tunge læs, det er at lave en spillefilm? få vores svar her.

Filmen starter lige på og hårdt med hovedpersonen Charly, der ligger stiv i en seng på et hotelværelse. Han er opvokset i Amerika, da hans danske mor tog ham med, da hun blev gift med en amerikansk mand. Charly taler dog både dansk og engelsk flydende. Han befinder sig på hotellet, da han prøver at opklare mysteriet om, hvor hans kæreste Amy forsvandt hen. De var på ferie sammen i Danmark, da hun pludselig forsvinder. Politiet leder efter hende, men de er ikke effektive nok ifølge Charly, så han tager sagen i egen hånd. Han tjekker ind på Majestic hotel, som er det samme hotel, som de boede på sammen, da Amy forsvandt. Charly prøver at løse mysteriet, samtidig med at der sker mærkelige ting på hotellet.

‘Victim of love’ er en rigtig visuel historie. Instruktøren har selv udtalt, at han er inspireret af danske Nicolas Winding Refn og Stanley Kubrick, hvilket også ses tydeligt. Især Refn er kendt for sin vilde brug af lys, hvilket også er tilfældet i denne film. De mange festscener er præget af røde neonlys, der gør scenerne lækre at se på. Det er især på dette punkt, at jeg vil rose Isaksen. Brugen af lys er genial, og sætter publikum i den helt rigtige stemning. Gennem lysopsætningen foregår der nogen gange en magtkamp mellem karaktererne, der er rigtig interessant. Derudover er filmen visuel flot, og præget af en del nærbilleder af hovedpersonen. Der er brugt få lokationer, men dette fungerer godt.

Rudi Køhnke, der spiller Charly, gør det fantastisk. Det meste at filmen hviler på hans skuldre, da det er ham man følger hele tiden. Ofte er der scener, hvor man følger med i hans tanker, og især der rammer Køhnke plet. Han udtrykker følelser gennem de små ændringer i ansigtsudtryk, som når han rynker brynene eller læben dirrer af vrede. Der er mange scener med Felicija, hvor man som publikum er i tvivl om, hvorvidt han vil slå hende ihjel eller være sammen med hende. Både hans engelsk og dansk dialog fungerer godt, selvom der til tider bliver skiftet en del mellem disse to sprog på en måde, der ikke fungerer helt så godt. Heldigvis er Køhnke et vidunder, for de få andre skuespillere, der medvirker bidrager ikke med det store. De er små biroller i det store Rudi Køhnke-show, men det gør ikke så meget, da størstedelen af filmen fokuserer på Charly alligevel.

copyright: Jesper Isaksen

Filmens plot er desværre her, hvor jeg står af. Historien starter meget pludselig, og man bliver fodret med information langsomt undervejs. Dog er plottet så spinkelt, at man hurtigt kan regne ud, hvad der kommer til at ske til sidst. Filmen bliver ramt af sine egne klicheer, så den er desværre alt for forudsigelig. Mange af scenerne føles som noget, som Isaksen har tænkt vil se visuelt flot ud, hvilket det også gør, og så har han implementeret dem ind i filmen, uden at få dem til at passe til hinanden. ‘Victim of Love” virker lidt som en film sammensat af en masse scener, der visuelt og filosofisk fungerer men som ikke burde være i samme historie. Det er ærgerligt, for med et mere velfungerende plot, der hænger bedre sammen, vil det have været en fantastisk thriller-gyser film.

Der er dog en masse velfungerende lydeffekter i de forskellige scener. Der bliver virkelig leget med lyden, og man får hurtigt et indtryk af, at lydene er en direkte forbindelse til Charlys hjerne. Dog er lydene dog til tider en anelse for dramatiske og larmende, og kan hurtigt fjerne fokus fra det, der udspiller sig på skærmen.

Alt i alt er ‘Victim of Love’ en visuel smuk film, der er en fryd for øjet for enhver filmelsker. Den er spændende, og lyden holder virkelig en fanget. Dog falder det hele lidt til jorden, på grund af den spinkle og forudsigelige historie, der har svært ved at holde sit publikum engageret. Skuespillet leveret af Rudi Køhnke er dog i top, og der er ingen tvivl om, at Jesper Isaksen godt kan blive et navn, som de fleste danskere kommer til at kende i fremtiden.

Vi fik tilsendt filmen af instruktøren. ‘Victim of Love’ blev vist ved CPH pix og der håbes på både film – og streamingdistribution i 2020

'Victim of Love' er en udmærket debut spillefilm af Jesper Isaksen. Den er en fryd for øjet og er lige noget for dig, der elsker Nicolas Winding Refn. Dog så halter historien, hvilket ødelægger filmens helhedsudtryk.
Læs bedømmelse1 Stem4.6199990760002
3