Beautiful boy
Copyright: Scanbox

Filmanmeldelse: Beautiful Boy

LÆSERNES BEDØMMELSE2 stemmer
4

Overdosis af stoffer er, ifølge filmens rulletekster, den mest hyppige dødsårsag blandt folk under 50 år. Det er noget, som alle kan blive afhængig af, og det er meget svært at komme ud af. Det rammer både individet, der tager stoffer, men også familien og personens omgangskreds. Det er netop dette, som ‘Beautiful Boy’ handler om.

Filmen følger den desperate far David, der finder ud af, at hans søn Nic er afhængig af stoffer, nærmere bestemt metamfetamin. I et væld af flashbacks ser man David først finde ud af sønnens stofmisbrug og derefter prøve at gøre alt for at hjælpe ham. Det er dog ikke en nem mission, da Nic trækker sig væk fra familien og nægter hjælp. Gennem filmen ser man både deres op og nedture i kampen mod afhængigheden.

Far-søn forholdet er det helt store midtpunkt i denne film. Det er noget af det, jeg bedst kan lide. Mange film fokuserer mest kun på stofmisbrugeren, men her ser man, hvordan hele familien bliver involveret i situationen. En stor del af handlingen fortælles kun fra farens side, hvilket betyder, at man ikke ved meget mere, end han ved. Det får en til at bekymre sig om Nic, og få helt sved på panden, når man finder ud af, at han har været borte i to dage. Der har filmen helt klart sin ønsket virkning. Det er dog også lidt negativt, at man ser det så meget fra farens perspektiv, da det også kunne have været interessant at se lidt mere af, hvad Nic roder sig ud i. Det er dog forståeligt at ‘Beautiful Boy’ har valgt et perspektiv.

Der er mange flashbacks til Nics opvækst, hvor faren har været den centrale forælder, da moren bor i Frankrig. Disse scener varmer ens hjerte, da man ser hvor tætte de har været, og gør scenerne hvor de glider væk fra hinanden hårdere at se på. Det er en tårepresser, som er nem af relatere til. Især da filmen ikke som sådan gør Nic til skurk. Det er et nuanceret billede af hvordan en fejl, kan påvirke en resten af livet. Hvor hård en kamp det er at blive stoffri, og hvor magtesløs man som forældre er. Den første halvdel af filmen er dog en smule for lang og kunne godt være lidt kortere.

Steve Carell, som vi bedst kender fra diverse komediefilm, har bevæget sig ind i dramagenren. Var lidt bekymret først, om det nu vil være muligt at tage ham seriøst. Det viste sig dog hurtigt, at han gør det eminent. Han spiller så fantastisk godt som en bekymrende far, at det undrer mig, at der ikke er nogen, der har givet ham en pris for denne præsentation. Hans frustrationer men samtidig håb knuser ens hjerte, og man føler ærlig talt mere med ham end Nic.

Vores yndlings her på redaktionen Timothée Chalamet spiller rollen som Nic, og man kan ikke lade vær med at blive lidt vild med ham. Han er en sindsyg dygtig skuespiller, der allerede har bevist sit værd. Der er ingen tvivl om, at han kan blive en af de helt store talenter. Chalamet leverer en overbevisende præsentation som den fortvivlede Nic, der på den ene side gerne vil ud af sit misbrug, og på den anden ikke kan få sig selv til det. Når han grædende ringer til sin far, får man helt en klump i halsen. Det ender dog med at være meget de samme følelser, som man ser fra hans side, og vil som nævnt før ønske man så han mere alene, så han kunne folde sig mere ud.

Her fungerer filmen også rigtig godt. Den er generelt præget af mørke farver og giver en trykket stemning, hvilket passer meget godt til handlingen. Flash-back scenerne fungerer godt og er noget af det bedste ved filmen. Det er tydeligt at se, hvornår der er flashback. Dog fra cirka midten af filmen var jeg lidt i tvivl om, hvornår vi så noget der er flashback, og hvornår noget er nutid, så mistede lidt tidsfornemmelsen der, hvilket var lidt distraherende.

Måden den var filmet på, og man så det meste fra farens synsvinkel var også godt, men savnede lidt at man ikke fulgte Nic mere, når han var væk. Det vil have haft en større virkning, hvis man så hvad han render rundt og laver, end at han bare dukker op en gang i mellem. Jeg blev helt klart klogere på, hvordan afhængigheden påvirker en familie og deres liv.

Det var også tydeligt at se at ‘Beautiful Boy’ ikke foregår i nutiden på grund af deres tøj og teknologien. Det bliver dog ikke skåret ud i pap, hvilket det ikke behøver, da det egentlig ikke ser særlig relevant.

Ikke det store her. Lydbruget er især godt, da det er med til at opbygge en trykket stemning, der er med til at give en lidt hovedpine. Man kan klart fornemme, hvor presset Nic er, og især lyden hjælper til at få en til at forstå dette.

‘Beautiful Boy’ kan lejes på Blockbuster.dk

"Beautiful Boy" er en hjerteskærende film, der informerer om konsekvenserne af stofmisbrug på en god måde. Man føler for alle karakterene, især på grund af det gode skuespil leveret af Carell og Chalamet.
LÆSERNES BEDØMMELSE2 stemmer
4