Eagles
Copyright: svt

Serieanmeldelse: Eagles

LÆSERNES BEDØMMELSE6 stemmer
3

Koncept

‘Eagles’ er en svensk ungdomsserie som i øjeblikket kan ses på DR TV. Serien handler om de to søskende Felicia og Elias, som flytter tilbage til Sverige fra USA. Deres familie er kendte, og har bl.a. været med i en realityserie. Felicia er instagram-influencer og Elias er en talentfuld ishocky-stjerne. Felicia møder hurtigt en ny veninde i Amie, og en ny kæreste i Ludvig som er holdkammerat med Elias.

‘Eagles’ er en klassisk ungdomsfortælling, hvor problemerne opstår hurtigt og føles som verdens ende. Der er stereotyp jalousi (meget af det), utroskab og forældre som bare hele tiden kommer i vejen. Der bliver ikke bragt noget nyt på bordet, hverken i plottet eller i serien udtryk. Konceptmæssigt er den derfor meget af vejen velkendt og uopfindsom. Men det behøver ikke være negativt, for det fungerer ofte med disse små ungdomsdramaer, især fordi at ungdommen er en spændende alder at fortælle om – udforskning af identitet, holdninger, brud med forældre, ny kærlighed og dybe venskaber. Samtidig kan jeg godt lide ideen med noget så aktuelt og nutidigt, som at have en Instagram-kendt i hovedrollen, og det lyder interessant at se hvordan dette støder sammen med et lille svensk samfund. Konteksten med ishockey er muligvis ny (hvis man ikke medregner serien ‘Norskov’) for os i Danmark, men er nok set en del gange før i Sverige.

Udførelse

‘Eagles’ hænger for det meste desværre i forudsigelighed og klichéer. Det ret ærgerligt, for der er som sagt en række gode muligheder i den her genre, og jeg synes også serien stiller nogle fine detaljer op på rækken – for så hurtigt at vende dem ryggen. Serien tør ikke gå rigtig i dyden med noget. Jeg gad godt se mere om hvordan livet som kendt Instagramstjerne kan påvirke relationerne omkring dig – men det glemmer serien hurtigt. Der er også et sammestød mellem de to søskende, da Elias ikke bliver godt modtaget på ishockey-holdet, og samtidig bliver drillet af de andre med, at hans søster er sammen med en fra holdet. Men Elias’ problemer bliver også kun behandlet i overfladen. Mobning, misundelse, løgne, utroskab, en dårlig far, gamle flammer som mødes igen, stofmisbrug, mangel på selvtillid, venner som forråder hinanden. Og jeg kunne blive ved – for serien sætter virkelig mange konflikter op. Og det er nok det der er problemet – serien skulle have holdt sig til få tråde i stedet for mange.

Felicia fylder klart mest i serien, og det er ærgerligt at hun tager pladsen for en række andre mere spændende karakterer, især fordi Felicias mange interessante sider ikke bliver udnyttet nok.

Det er normalt for en ungdomsserie, og er også tilfældet med ‘Eagles’, at skuespillet er lidt overteatralsk, hvilket jeg synes er rigtig ærgerligt i dramagenren. Det gør simpelthen at man tager afstand fra karaktererne, i stedet for at kunne se sig selv i dem. Men de unge skuespillere spiller dog ikke dårligt, selvom det heller ikke er direkte skuespilkunst man oplever i ‘Eagles’. Især skuespilleren som spiller Ludvig, Adrian Öjvindssonm, er virkelig charmerende, hvilket går godt i hak med hans karakter – og der vil jeg da bare være ærlig at sige, at det da gør at jeg nyder serien bare en smule mere.

Kontinuitet

Som allerede nævnt, sætter serien simpelthen for mange dilemmaer og konflikter op, uden at følge dem ordentligt til dørs. Og det betyder også, at flere konflikter glemmes undervejs i serien. Serien bliver dog ikke langtrukken ved kun at hænge fast i én fortælling. Der sker nemlig rigtig meget. På den anden side, resulterer det desværre i, at man ikke føler sig så fanget i fortællingen og dens konflikter. Niveauet holder nogenlunde den samme kvalitet hele sæsonen igennem, der mangler bare en bedre og mere interessant rød tråd.

Foto copyright: SVT

'Eagles' er en meget klassisk ungdomsserie, som stiller enormt mange spændende konflikter op. Desværre følger den ikke rigtig op på noget, og alt forbliver lidt i overfladen. Det samme gælder skuespillet, som er lidt for teatralsk.
Koncept
Udførelse
Kontinuitet