The Rain
Copyright: Netflix

Serieanmeldelse: ‘The Rain’ afsnit 1-3

Den første danske Netflix-serie ‘The Rain’ byder på giftig regn, interessante karakterer og et fantastisk visuelt univers. Vi har fået lov til at se de første tre afsnit, og det tegner virkelig godt.
Hele første sæson af ‘The Rain’ kan ses på Netflix fra d. 4. maj.

Koncept

Regnen er giftig, og du dør hvis du bliver ramt af den! Vi er i et post-apokalyptisk Danmark, hvor næsten hele befolkningen er blevet udslettet. Vi følger en gruppe unge mennesker, som prøver at overleve. Mere vil jeg ikke fortælle, for jo mindre man ved desto bedre.

For at være helt ærlig, så synes jeg på ideplan, at giftig regn er lidt skørt. Når det så er sagt, så er det en ret god ramme – og en anderledes én af slagsen – som virkelig åbner op for udfordringer (og faktisk en ret god børneleg, i stedet for jorden er giftig). Og i forhold til så mange post-apokalyptiske ideer man har hørt, så virker det faktisk ret sandsynligt, at befolkningen ville gå under hvis netop regn var giftigt. Især i Danmark!
Et univers hvor næsten hele befolkningen er udslettet, og vi skal følge en række unge mennesker, har vi tilgengæld hørt før. Men det er nu også en okay solid grundfortælling, som åbner op for mange muligheder. Folk i voldsomme krisesituationen er altid en god fortælling!

Udførelse

Som sagt, kunne en serie om giftig regn let gå hen og blive lidt komisk. Men i ‘The Rain’ køber jeg ideen fra første minut, da det elegant og gennemført fortalt. Serien formår samtidig virkelig hurtigt at bygge en spændende og nervepirrende stemning op. Især første afsnit, har en virkelig vellykket uhygge.

Hele universet er også ret fuldført. Dette gælder især visuelt, hvor der virkelig er blevet gjort noget ud af detaljerne. Der er tænkt over de mindste ting, hvilket virkelig skaber et flot og troværdigt miljø. Jeg er ret imponeret over det fremtidige smadrede København og landskaberne her – men også de små kulisser, hvor bygninger og rum indvendigt er virkelig gennemført. På trods af at det er min hjemby og mit land som er total ødelagt, så jeg lidt forelsket i det (nu lyder jeg lidt skør, gør jeg ikke?).
Ikke kun visuelt, men også historiemæssigt er universet ret vellykket. Ind til videre køber jeg totalt alle de forskellige dystopiske emner og plotpunkter. Og jeg er samtidig stærkt nysgerrig og glæder mig til at se mere!

En af de ting jeg er mest imponeret over i ‘The Rain’, at karakterarbejdet. Karaktererne har alle sammen en virkelig god dybde, og jeg synes de er usædvanlige velopbyggede, med en hel masse mangler, hemmeligheder og stærke og tydelige persontræk. De føles også ret unikke, hvilket også gør dem uforudsigelige. Jeg er ret vild med det, og jeg er virkelig begyndt at holde af dem.

Kontinuitet

Første afsnit er meget et “så starter vi”-afsnit. Det bygger op til hvad der skal ske resten af serien. Men hold op et spændende afsnit det er, og det er enormt interessant at se hvordan de to karakterer vi følger, udvikler sig. Afsnit 2 og 3 er mere sammenhængende, og giver et godt indblik i hvordan resten af serien bliver. Der er klart en vedvarende høj kvalitet over alle tre afsnit. Derudover er jeg ret vild med, at vi skifter mellem hvilke af karaktererne vi får lidt baggrundsviden om i hvert afsnit – det fungerer ret godt.

Foto copyright: Per Arnesen/Netflix