'Marriage Story'. Læs anmeldelsen på filmpuls.dk

Filmanmeldelse: Marriage Story

4

Filmen er allerede blevet nomineret til 6 Golden Globes, og der følger helt sikkert nogle Oscar nomineringer med. Dramaet om skilsmisse ‘Marriage Story’ med Adam Driver og Scarlett Johansson kan ses på Netflix.

Charlie (Adam Driver) og Nicole (Scarlett Johansson) er gift. Han er en ambitiøs teaterdirektør og hun er skuespiller i teateret. De skal skilles. Nicole flytter fra deres lejlighed i New York, med deres fælles søn Henry, til Los Angeles, hvor hun oprindeligt er fra. Hun er også blevet tilbudt en rolle i en tv-serie der. De er begge enige om at gøre skilsmissen så udramatisk som muligt. Men da Nicole bliver overtalt til at hyre en dygtig skilsmisse advokat, eskalere tingene og lige pludselig er det hele ikke længere så simpelt.

Filmen er skrevet og instrueret af Noah Baumbach, der er kendt for sine skarpe indie film om familieproblemer. Denne bygger da også på hans egen skilsmisse med skuespilleren Jennifer Jason Leigh.

Jeg, personligt, har aldrig en skilsmisse tæt på livet, så  jeg egentlig i den helt forkerte målgruppe til sådan en film. Efter at have set filmen håber jeg endnu mindre at jeg nogensinde ender i målgruppen.

Filmen taler til alle der kan relatere bare en lille smule til emnet. Det er der jo desværre en del der kan. Den er et studie i hvor hurtigt kærlighed kan krakelere. Hvordan skilsmisse advokater, der er farvede af mange års strid, kan blæse situationen op til det ubærlige. Hvordan man kan starte med de bedste intentioner, til at stå og skrige af hinanden, og ønske modparten var død.

Jeg syntes desværre at historien er en kende langsom i det. Jeg mister lidt koncentrationen når hovedpersonerne har lange diskussioner med advokaterne, familien og hinanden. Scenen med det store skænderi virker pointless, og de kommer ingen vegne i det. Det vil jeg vende til at det jo nok er realiteterne når man bliver skilt. Det er helt sikkert også langsomt og pointless for de involverede parter. Derfor virker det hele utroligt realistisk og det er meget velspillet. Specielt Adam Driver spiller rigtig godt. Hans karakter må stå igennem en del, og igennem det meste af følelsesregisteret få at have en lille chance for at se sønnen på ugentlig basis. Alle hans gode beslutninger og intentioner falder fra hinanden i øjnene af hans egen og Nicoles advokat. Det er en utrolig urimelig proces som Driver spiller rigtig godt igennem. Driver og Baumbach har også lavet flere film sammen, og det smitter af. Scarlett Johansson er som altid en stærk spiller og leverer også et solidt stykke arbejde. Jeg vil lige nævne Laura Dern som Nicoles advokat der er benhård og klar til kamp. Hun gør det også rigtig godt.

Rent teknisk kan jeg godt lide filmen. Den starter med at de to hovedpersoner beskriver hinanden og hvorfor de elsker hinanden. Deres væremåde og de forskellige småting de gør i hverdagen bliver ført videre i filmen. Det er fint gjort og det virker naturligt. At hovedpersonerne har deres karriere i teatret er vist på nydeligste vis i scenografien. Det føles som man er inde og se et teaterstykke. Et eksempel er  køkkenscenen hos Nicoles mor. Her er køkkenet hovedscenen. Der befinder sig altid mindst én i rummet og vi forlader ikke rummet. De andre skuespillere bevæger sig ind og ud af rummet. Vi kan kun høre dem fra de andre rum, som var de gået backstage.

Filmen er et stort anlagt drama, og det lever den op til. Folk der har haft skilsmisse inde på livet kan helt sikkert relatere til flere af følelserne hovedpersonerne går igennem. Jeg syntes dog filmen bliver lidt langsom og nogle gange lidt kedelig. Rent teknisk er filmen flot, og den er meget velspillet.
4