'My Octopus Teacher' Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: Netflix

Filmanmeldelse: My Octopus Teacher

Din bedømmelse2 stemmer
3

’My Octopus Teacher’ er en dokumentarfilm, som primært foregår i havet, og kun har meget få mennesker med. Filmen udkom på Netflix d. 7. september 2020 og er efterfølgende blevet nomineret til en Oscar for bedste dokumentar.

Titlen ’My Octopus Teacher’ giver egentlig en meget god fornemmelse af, hvad filmen handler om. Den handler nemlig om en mand, som får skabt en følelsesmæssig forbindelse med en blæksprutte i havet, som så ender med at give ham indsigt i en masse ting. Han kommer tilbage gang på gang for at holde øje med blæksprutten, og jo flere gange de møder hinanden des stærkere bliver deres bånd.

Kan jeg anbefale den?

’My Octopus Teacher’ er en film som jeg klart kan anbefale, men det er udelukkende pga. det visuelle. Jeg vil tro at de fleste som sætter filmen på vil se den til ende, ikke nødvendigvis fordi at den er ekstremt god, men fordi den simpelthen er så smuk at se på, at man bliver helt fortryllet. Næsten hele filmen foregår under vandet, hvor vi bliver vist en verden som tager sig helt anderledes ud end vores, og det er svært at forestille sig at der er steder i verden som er så smukke.

Copyright: Netflix

Den måde hvorpå vi bliver introduceret til blæksprutten fungerer virkelig godt da vi ender med at holde af den og føle at den har en personlighed. Det er centralt for filmen, at vi føler noget for blæksprutten, da det ellers hurtigt vil falde fra hinanden. På trods af at den er så visuelt perfekt, så er dokumentaren i sin helhed, langt fra perfekt. Konceptet er interessant og originalt, men det er som om at filmen aldrig rigtig når i mål med det den vil. Jeg købte aldrig helt mandens besættelse af blæksprutten, selvom hans konstante voiceover bliver ved med at snakke om den. Faktisk snakker han næsten ikke om andet, og til tider bliver det lidt useriøst, fordi det lyder som om, at han oprigtigt er forelsket i den. Det bliver lidt for meget og virker lidt for opstillet. Slutningen er også meget forudsigelig og en tand for cheesy.

Alt taget i betragtning, og med henblik på at jeg som udgangspunkt ikke bryder mig om dokumentargenrens struktur, så synes jeg egentlig at filmen var udmærket, og jeg kunne godt finde på at se den igen. Jeg kedede mig i hvert fald ikke på noget tidspunkt, og den var sandelig en fryd for øjnene. Men man tager den aldrig helt så seriøst, som den nok ellers selv gør.

'My Octopus Teacher' kan nu ses på Netflix
Filmen er virkelig smuk visuelt, og på trods af at det er en film som primært foregår under vandet og at der kun er 1 person i fokus, formår den stadig at gøre så man ikke keder sig. Filmen prøver dog lidt for hårdt at være noget, som den bare ikke kan leve op til. Plottet er lidt tamt, og selvom at den meget gerne vil være substantiel, formår den ikke rigtig at komme i mål med det.
Samlet Bedømmelse
Din bedømmelse2 stemmer
3