copyright: Netflix

Serieanmeldelse: Baby Ballroom

Din bedømmelse0 stemmer
5

På Netflix kan man lige nu se to sæsoner af den britiske dokumentarserie ‘Baby Ballroom’. Det er en rigtig feel-good-serie, med søde børn og stor dansepassion.

‘Baby Ballroom’ er en dokumentarserie, som følger en britisk klassisk danseskole, dens ejere og mange dygtige unge talenter.  Vi følger dansepar helt ned til 5 år, og oplever deres passion og kærlighed for dansen – samt oplever hvor meget tid og energi det tager for forældrene hver weekend at skulle ordne hår, lægge make-up, påsmøre selvbruner og sidde i timevis til konkurrencer med deres børn.

Serien har samme udgangspunkt som den danske dokumentarserie ‘Ingen slinger i valsen’ fra 1998, hvor man følger det 11-årige dansepar Sonny og Jeanne, og den hårde og barske undervisning fra deres træner (og Sonnys far) Mickey Fredie-Pedersen. ‘Baby Ballroom’ er på samme vis en portrætserie dog med mere positivt fortegn, hvilket betyder at serien aldrig kommer helt dybt ned emotionelt og ikke bliver kritisk overfor danseverden.

Jeg vil klart anbefale ‘Baby Ballroom’ – både til folk som elsker dans og dem som bare er nysgerrige på en anderledes og lidt skør verden, som denne Ballroom-verden er.

Jeg synes det er en enorm fascinerende verden at få et indblik i. Den er skør og ekstrem på mange punkter, med selvbruner, mærkelige hårfrisurer, vilde glitterkjoler og det ekstreme fokus på detalje. Det er altid spændende at følge folk med så overvældende en passion, og en “hobby” som overtager hele livet og familien. Børnene som vi følger – som er helt ned til 5-8 år, og op til 15-17 år – er alle enormt sympatiske og ikke mindst glade. Deres kærlighed til dansen, og i højere grad til at vinde, skinner igennem. De er alle enormt konkurrencedrevet, men det virker aldrig usundt, hvilket giver en rigtig positiv og dejlig følelse når man ser serien.

Udover at man følger børnene, deres familier og danseskolens hverdag, består en stor del af serien af interviews med danserne, forældrene og skolens ejere. Det fungerer rigtig godt, fordi personerne sætter ord på deres liv og oplevelser, og man får et godt indblik i deres verden. De charmerende børn får lov til virkelig at stråle, fjolle, og dele deres enorme kærlighed for store trofæer.

'Baby Ballroom' er et positiv og passioneret portræt af den britiske ballroom-danseverden. Serien giver et spændende indblik i denne skøre verden, og er fyldt med charmerende og sympatiske børn og forældre.
Din bedømmelse0 stemmer
5