Adult Swims 'Primal' på HBO Nordic. Læs anmeldelsen på Filmpuls.dk
Copyright: Adult Swim/HBO Nordic

Serieanmeldelse: Primal

LÆSERNES BEDØMMELSE6 stemmer
6

Da en række serier fra Adult Swim blev tilgængelig  på HBO Nordic, var det til manges begejstring. Serier som ’Rick and Morty’ og ’Robot Chicken’ var specielt velkomne. Men en af de serier der også dukkede op, og som jeg mener fik for lidt omtale, var Genndy Tartakovskys ’Primal’. Den har ligget på HBO Nordics Adult Swim sektion i lige så lang tid, som sektionen har været der. Efter en pause kommer den anden del af første sæson. Det første afsnit i den sæson 1B landede d. 9. Oktober. I den forbindelse er det på høje tid at anmelde ’Primal’ her.

Da vores hovedperson, hulemanden Spear, vender hjem til familien efter en fisketur, møder der ham et grusomt syn. Tre dinosaurer dræber og spiser hans kone og børn. Overvældet af vrede og sorg griber han sit eneste eje – et primitivt spyd – og kaster sig over flokken i et forsøg på at gøre det af med dem. Det lykkedes ham ikke og de tre dinosaurer bliver kaldt væk, kort for de kan gøre det af med Spear.

Drevet af vrede og hævntørst drager Spear ud for at finde de ansvarlige og en slags formål i tilværelsen. På sin vej slår han pjalterne sammen med den grønne Tyrannosaurus Rex – Fang – der udvikler sig til en trofast kompagnon gennem blodige og hæsblæsende strabadser.

Copyright: Adult Swim/HBO Nordic

‘Primal’ er skabt af Genndy Tartakovsky, som blandt andet står bag den ikoniske tegneserie ’Samurai Jack’. Men hvor ’Samurai Jack’ originalt var henvendt til et børnepublikum på Cartoon Network, så er ’Primal’ en langt mere blodig affære.

Kan jeg anbefale den?

Ja.

Primal har ikke nogen dialog men kun nogle får gutturale lyde fra Spear. Alligevel formår den at gøre dig investeret i de to hovedpersoner. Du har øjnene klistret til skærmen både på grund af de intense action-scener, de blødende flotte billeder, og fordi du risikerer at misse noget hvis du kigger væk på det forkerte tidspunkt. ’Primal’ har nemlig et højt tempo og får fortalt meget på de enogtyve minutter et afsnit varer.

Eftersom der ikke er nogen dialog i ’Primal’ træder animationen og lydarbejdet mere i karakter. Animationen er lige i skabet og viser, du ikke behøver dialog for at fange handlingen. Du forstår, hvilke tanker og overvejelser vores hovedpersoner gør sig, alene på baggrund af deres kropssprog i forbindelse med et enkelt billede. Det er også med til at understøtte de action-scener, som udgør cirka halvfjerds procent af serien.

Det lidt kantede visuelle udtryk (Der efterhånden må være Tartakovskys varemærke) låner volden brutalitet. For det er en brutal serie, og det er ikke kun det visuelle, der understøtter det. Lydarbejdet specielt får dig til at krympe dig i sympati, når du hører lyden af knogler der brækker.

Lydsiden af ‘Primal’ skal også have ros for at vide, hvornår stilhed er mere effektivt til at holde dig hen i spænding. Musikken er også med til at opbygge og understrege spændingen i scenerne. Sammen med billederne i ’Primal’, der har en rå skønhed over sig, skaber det en hjemsøgende tone, der gennemsyrer serien.

Copyright: Adult Swim/HBO Nordic

Selvom ’Primal’ er en temmelig actiontung serie, er det ikke som meningsløs action. For serien fortæller en rørende historie om et venskab mellem Spear og Fang, der gennem deres mange prøvelser får et ’os-mod-verdenen’ forhold til hinanden. ’Primal’ er på sin egen måde en smuk serie om to venner.

'Primal' kan ses på HBO Nordic
Genndy Tartakovskys ’Primal’ er en smuk og brutal fortælling om venskabet mellem en hulemand og en dinosaur. Serien er enkel, men veludført med imponerende historiefortælling, der viser den ikke behøver dialog. Parret med blødende flotte billeder og effektivt lydarbejde skaber den et unikt og effektivt indtryk. Den har et højt tempo og holder dig investeret nok til at råbe fortvivlet af din skærm, når ting begynder at gå galt. Jeg kan ikke anbefale ’Primal’ varmt nok.
Samlet Bedømmelse
LÆSERNES BEDØMMELSE6 stemmer
6